Hlavní obsah

Od válečné fregaty k velrybářské lodi. Tajemství vraku na skotském ostrově rozluštěno

4:08
4:08

Poslechněte si tento článek

V únoru loňského roku narazil desetiletý chlapec při procházce po pláži ostrova Sanday na neobvykle vypadající dřevěné trámy. Ukázalo se, že jde o pozůstatky lodi, která po staletí odpočívala skrytá pod vrstvami písku. Vrak vzbudil pozornost veřejnosti i odborníků, kteří spojili své síly, aby odhalili jeho příběh.

Foto: Wessex Archaeology / SWNS, Profimedia.cz

Odhalené pozůstatky lodi Earl of Chatham na ostrově Sanday. Vrak byl identifikován díky spolupráci vědců a místních obyvatel.

Článek

Po více než roce výzkumu byla loď identifikována jako Earl of Chatham, válečné plavidlo z 18. století, které se zúčastnilo bojů během americké války za nezávislost a později sloužilo jako velrybářská loď v Arktidě, shrnula letos v létě agentura AP.

Objev na pláži jako počátek detektivního pátrání

Ostrov Sanday, který je součástí souostroví Orkneje, je často označován jako „kolébka vraků ve Skotsku“. Od 15. století bylo totiž v blízkosti tohoto ostrova o rozloze pouhých 50 kilometrů čtverečních zaznamenáno přibližně 270 ztroskotání lodí.

Jednou z nich byla i ta, jejíž pozůstatky odkryla silná bouře, která zasáhla Sanday v únoru 2024. Prvním, kdo si zbytků dřevěné konstrukce všiml, byl místní školák. Zpráva o nálezu se následně rychle rozšířila nejen mezi 500 obyvateli ostrova, ale též mezi archeology a historiky.

S vyzvednutím zhruba dvanácti tun dřeva z pláže pomohli odborníkům místní farmáři, kteří využili vlastní traktory. „Myslím, že kdyby byl vrak nalezen na mnoha jiných místech, nemusel by nutně vyvolat takovou komunitní iniciativu a nadšení,“ poznamenal Ben Saunders, vedoucí archeolog z organizace Wessex Archaeology, která se podílela na pozdějším výzkumu.

Co vše lze vyčíst z kusu dřeva

Klíčem k odhalení identity vraku byla dendrochronologie neboli metoda datování dřeva na základě studia letokruhů. Analýza ukázala, že dubové dřevo pochází z jižní a jihozápadní Anglie a bylo pokáceno v polovině 18. století.

Tento objev umožnil archeologům zúžit okruh možných lodí. Následující měsíce strávili vědci společně s místními dobrovolníky zkoumáním archivů, v nichž se snažili najít záznamy o plavidlu, které by odpovídalo těmto parametrům.

Jak funguje dendrochronologie a k čemu se využívá?

Stromy každý rok vytvářejí letokruh – vrstvu dřeva, jejíž šířka závisí na podmínkách, jako jsou srážky nebo teplota. Vzniká tak jedinečný letokruhový vzorec, charakteristický pro danou oblast a období.

Tento vzorec se následně porovnává s referenčními chronologiemi, které vznikají propojením vzorků ze starých stromů, historických staveb a fosilií.

Pokud se letokruhový vzorec ze zkoumaného dřeva shoduje s databází, lze určit přesný rok, kdy strom rostl nebo kdy byl pokácen. Dendrochronologie tak umožňuje datování dřeva s přesností na konkrétní rok, v některých případech dokonce i roční období.

Využití dendrochronologie:

· Historie a archeologie – datování historických staveb a artefaktů

· Umění – určování stáří dřevěných soch a obrazových desek

· Klimatologie – rekonstrukce počasí a klimatu v minulosti

· Ekologie – sledování změn v krajině, vlivu požárů nebo erupcí

· Přírodní události – určování doby zemětřesení či povodní

Od HMS Hind k Earl of Chatham

Po pečlivém pátrání odborníci dospěli k názoru, že vrak je s velkou pravděpodobností Earl of Chatham, původně známá jako HMS Hind. Tato fregata britského královského námořnictva s dvaceti čtyřmi děly byla postavena roku 1749 v Chichesteru na jižním pobřeží Anglie.

„Nejprve jsme vyloučili lodě, které nebyly z Británie, poté vraky, které byly příliš malé nebo neoperovaly u Skotska. Zůstaly nám dvě nebo tři možnosti… a Earl of Chatham je ta poslední, která zbývá,“ uvedla pro zpravodajský portál Phys.org jedna z místních výzkumnic Sylvia Thorneová.

Ukázalo se, že loď měla pozoruhodnou vojenskou minulost. V 50. letech 18. století se podílela na obléhání Louisbourgu a Québecu během konfliktu mezi Francií a Británií o nadvládu nad Kanadou. Později, v době americké války za nezávislost, sloužila jako doprovodná loď pro konvoje během neúspěšného pokusu Británie udržet si své americké kolonie.

V roce 1784 byla vyřazena z námořnictva a prodána do soukromých rukou. Pod novým jménem Earl of Chatham byla přestavěna na velrybářskou loď operující v náročných podmínkách Grónského moře. Její plavba skončila v březnu 1788, kdy ztroskotala v zálivu Lopness u ostrova Sanday. Podle dochovaných historických záznamů se všech 56 členů posádky podařilo zachránit.

Ochrana odkazu minulosti

Pozůstatky vraku jsou nyní uchovávány v nádrži se sladkou vodou, která slouží k jejich stabilizaci a ochraně před vysycháním a následným rozpadem. Tento konzervační postup umožňuje uchovat dřevo nejen pro další studium, ale i pro případné vystavení.

Foto: SWNS, Profimedia.cz

Za účelem zachování materiálu bylo dřevo konzervováno ponořením do vodní nádrže.

Clive Struver z místní organizace Sanday Development Trust k tomu dodal: „Nyní, když máme informace o vraku a o tom, jak se dostal na Sanday, je dalším krokem prozkoumat, co by si zdejší komunita přála, aby se stalo, pokud jde o to, kde a jak by mohla být zachycena historie této lodi pro budoucí generace.“

Výběr článků

Načítám