NASA zrušila i druhý pokus o start k Měsíci. Raketa se vrátí do montážní haly

Aktualizováno

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) se znovu pokoušel o vyslání rakety Space Launch System (SLS) s modulem Orion k Měsíci. První pokus o start historické mise Artemis I, v rámci které má Orion bez posádky kroužit kolem naší přirozené družice a nakonec se vrátit na Zemi, byl v pondělí přerušen kvůli technickým potížím. A to samé se přihodilo i nyní, v sobotu.

Foto: Twitter NASA

Nosná raketa SLS s modulem Orion

Ve 20:17 SELČ se mělo otevřít dvouhodinové startovní okno zhruba 100 metrů vysoké nosné rakety SLS s misí Artemis I. Ředitelka letu Charlie Blackwellová-Thompsonová však rozhodla, že SLS v sobotu nepoletí. Start mise Artemis I se tak odkládá.

Unikající palivo

„Na vině je únik kapalného vodíku, který se ani po několika pokusech nepodařilo vyřešit,“ popsal tuzemský odborník na kosmonautiku Michal Václavík z České kosmické kanceláře a Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Zatímco krátce po zrušení nynějšího letu se – s ohledem na dřívější plány – objevily spekulace, že další pokus by se mohl uskutečnit v pondělí 5. září, nakonec tomu tak nebude.

„Raketa SLS se bude vracet zpět do montážní haly NASA jménem VAB (Vehicle Assembly Building),“ sdělil Novinkám Václavík. Další startovní okno se otevírá od 19. září do 4. října, což ovšem neznamená, že se v daném okně bude skutečně startovat.

Raketa přitom již čekala na startovací rampě LC-39B na Kennedyho vesmírném středisku na floridském mysu Canaveral, přičemž v sobotu 3. září odpoledne našeho času probíhalo plnění rakety kapalným kyslíkem a vodíkem.

Podle informací z NASA ale vlivem netěsností docházelo k úniku kapalného vodíku při tankování hlavního stupně. V době, kdy se už měla plnit nádrž horního stupně, pozemní tým stále neměl vyřešený unikající vodík u motoru na centrálním stupni.

Šéf NASA: Je to testovací mise

První termín pro start šestitýdenní mise k Měsíci, kterou budou v případě úspěchů následovat cesty na Měsíc s posádkou, byl plánovaný na pondělí 29. srpna. Technici ale tehdy odhalili problém s jedním ze čtyř raketových motorů SLS, který se nechladil na požadovanou teplotu -250 °C, místo toho byl o pět stupňů teplejší.

Start se nejprve odsunul na pátek a poté na sobotu.

Start rakety k Měsíci odložen na pátek

Aby se předešlo stejné chybě, připravila NASA na aktuální start pozměněný proces tankování paliva. Nicméně objevil se problém s vodíkem…

Ředitel NASA Bill Nelson již v pondělí po zastavení startu zdůraznil, že Artemis I je testovací mise a jako k takové je k ní potřeba přistupovat.

Zkušební let za 4,1 miliardy dolarů (100 miliard korun) je úvodním dějstvím programu NASA Artemis, který má do konce tohoto desetiletí vrátit člověka na Měsíc. Podle stávajících plánů má modul Orion s posádkou obletět Měsíc v roce 2024 (mise Artemis II) a při misi Artemis III mají na jejím povrchu stanout dva lidé – ne dříve než roku 2025.

Součástí historického programu návratu na Měsíc jsme i my. Pohon zajistí evropský modul

Celý program Artemis kromě návratu astronautů na Měsíc cílí na založení dlouhodobé lunární kolonie jako odrazového můstku pro ambicióznější budoucí lety na Mars.

Aby se zjistil vliv letu na astronauty, jsou na palubě tři figuríny. Jedna pojmenovaná Velitel Moonikin Campos představuje úplné lidské tělo a v oranžovém overalu je usazena v kapitánském křesle. Další dvě místa obsazují torza vyrobená z materiálů, které napodobují lidské kosti, měkké tkáně a orgány dospělé ženy. Neúplné figuríny pojmenované Zohar a Helga jsou vybaveny tisíci senzory a detektory, které budou mj. sledovat úroveň radiace. Zohar také otestuje ochrannou vestu z Izraele.

První astronaut mise Artemis? Ovečka Shaun

Na palubě poletí i postavička ovečky Shaun. Otázkou ale je, kdy se tak stane.