NASA ocenila další českou astrofotografii. Ukrývá se v ní mírové poselství, tvrdí autor

Americký vesmírný úřad NASA publikoval v pondělí jako Astronomický snímek dne fotografii s názvem „Gems of Maldivean Night“ (Klenoty maledivské noci), jejímž autorem je opět Petr Horálek z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě. Obrázek vznikl během expedice za focením rovníkové noční oblohy na Maledivách na počátku března a ukazuje krásy jižní noční oblohy v okolí souhvězdí Jižního kříže.

Foto: Petr Horálek (ESO/FÚ SU v Opavě)

Snímek Klenoty maledivské noci

Snímek oceněný NASA vznikl na Maledivách letos 4. března okolo druhé hodiny ranní na neobydleném ostrůvku Madivaru Finolhu nedaleko ostrova Rasdhoo. Horálek z Madivaru Finolhu fotil oblohu přes ještě menší „miniostrůvek” Madivaru (vše je součástí maledivského atolu Alif Alif, který se skládá z 33 ostrovů – pozn. red.).

Autor nasnímal celkem 17 jednotlivých půlminutových expozic světelným objektivem a plnoformátovým modifikovaným aparátem, snímky nakonec poskládal do jediného panoramatického obrazu jako puzzle.

Jde již o sedmý snímek dne NASA Fyzikálního ústavu v Opavě a v pořadí 33. snímek NASA od Petra Horálka.

Astronomickým snímkem dne NASA je česká „cesta ke hvězdám“

Na snímku je zachycena oblast v okolí výrazného souhvězdí Jižního kříže, jak je viditelná nedaleko rovníku.

„Pro nás ve střední Evropě nepozorovatelné souhvězdí Jižní kříž je tvořeno čtyřmi jasnými hvězdami, které – podobně jako u nás skupina hvězd Velký vůz – ukazují směr k nebeskému pólu (v tomto případě k jižnímu). Jižní i severní světové póly se v rovníkových oblastech nacházejí právě na obzoru, a tak se může pozorovatel kochat všemi objekty hvězdné oblohy, které v jiných zeměpisných šířkách na Zemi nad obzor nevycházejí,” popsal fotograf a popularizátor astronomie Horálek.

Mlhovina „Uhelný pytel”

Okolí souhvězdí Jižního kříže je bohaté na objekty vzdáleného vesmíru, mlhoviny a hvězdokupy, které lze vidět pouhýma očima. Nejjasnější je mlhovina Carina, velmi výrazná je též tmavá (nezářící) mlhovina pojmenovaná Uhelný pytel vlevo dole od výrazných hvězd Jižního kříže.

Sonda Solar Orbiter se rekordně přibližuje ke Slunci. Poslala detailní snímky

Oficiální popis snímku poukazuje na krásy jižní oblohy viditelné z oblasti poblíž rovníku nad Maledivami. Horálkův vlastní popis, kterým snímek prezentoval ještě před úspěchem v NASA, je ale osobnější.

„Na fotografickou expedici na Maledivy jsem měl vycestovat 24. února 2022 před 22. hodinou z pražského letiště. Radost a nadšení z nadcházející cesty za dalším fotografováním noční oblohy, první po ústupu pandemie, se ale změnila v okamžiku, kdy jsem těsně před odletem z letištní odpočinkové haly v přímém přenosu sledoval vpád ruských vojsk na Ukrajinu,” zmínil.

Ruští studenti Masarykovy univerzity odsoudili útok na Ukrajinu. Projevili statečnost, chválí rektor

Válka na Ukrajině

„Na Maledivách jsem byl přitom obklopen mnoha ruskými cestovateli, kteří byli z celé situace – nezatíženi dezinformacemi uvnitř své země – deprimováni stejně těžce jako já,” dodal.

Jeho poselství tak zní:

• „Může to být metafora pro dnešní dny. Může to být pohled k uvědomění si vlastní křehkosti. Může v tom být skryta i bezedná romantika. Když život poprvé vystoupil z moře na souš, stala se celá naše planeta malým ostrovem v obří prázdnotě vesmíru, do nějž pohlížíme na velké dálky ke světům, které teprve ještě vznikají, anebo které svou šanci ani nedostaly. My jsme ji dostali, snad tu šanci nepromarníme.
  • Na snímku je malý ostrůvek Madivaru, jižně od odkrytého písčitého ostrova Madivaru Finolhu. Když se vám poštěstí, máte úchvatný výhled ke klenotům jižní oblohy: dominantnímu Jižnímu kříži, doprovázenému zprava hvězdotvornou (a možná i životatvornou) mlhovinou Carina. Vlevo jej pak následují hvězdy Alfa a Beta v souhvězdí Kentaura, pod nimiž s pomocí mapky najdeme i slaboučkou naoranžovělou hvězdu Proxima – tu nejbližší hvězdu našemu Slunci a také obíhanou nejblíže položeným světem podobným Zemi. Světem, který může být dalším ostrovem v obří prázdnotě vesmíru.”