Musk se chce zaměřit na potenciálně obyvatelnou planetu mimo Sluneční soustavu

Šéf kosmické společnosti SpaceX a aktuálně druhý nejbohatší člověk světa Elon Musk se chce zaměřit na nedalekou obyvatelnou planetu. O svém záměru přenést lidstvo na další planetu ostatně často hovoří, jeho soukromá vesmírná firma má v plánu kolonizovat Mars již během několika příštích desetiletí.

Foto: European Southern Observatory

Pravděpodobná podoba planety Proxima Centauri b. Napravo od mateřské hvězdy Proxima Centauri (Alfa Centauri C) je vidět dvojhvězda (hvězdy Alfa Centauri A a Alfa Centauri B), s níž dohromady tvoří hvězdný systém Alfa Centauri

Známého miliardáře zřejmě nedávno zaujala studie zabývající se obyvatelností exoplanety Proxima Centauri b blízké Zemi. Informoval o tom server listu The Independent.

Zmíněná planeta leží v tzv. obyvatelné zóně neboli zóně života naší druhé nejbližší hvězdy, tedy červeného trpaslíka Proxima Centauri. Studie planety zahrnovala počítačové simulace s cílem vyhodnotit, zda se na ní může udržet kapalná voda, která by byla útočištěm živých organismů.

„Hlavním poselstvím našich simulací je, že existuje slušná šance, že by planeta byla obyvatelná,“ uvedl Anthony Del Genio, planetární vědec z Goddardova institutu pro kosmický výzkum při americkém Národním úřadu pro letectví a vesmír (NASA), v roce 2018, kdy byla studie poprvé publikována.

Environmentalisté žalují americký úřad kvůli povolení pro start obří rakety Starship

Ta také dospěla k závěru, že planeta o velikosti Země je naší potenciálně nejbližší vysoce obyvatelnou planetou. Nachází se přitom přibližně 4,2 světelného roku od Slunce. Na tuto pozoruhodnou blízkost ve vesmírném měřítku letos 12. června na Twitteru upozornil Musk, který studii sdílel a okomentoval ji slovy „prakticky vedle“.

Exoplaneta, tedy planeta nacházející se mimo Sluneční soustavu, Proxima Centauri b byla od svého objevu v roce 2016 předmětem několika studií, v nichž se astronomové snažili posoudit, zda je možné udržet na ní život.

• „Když si uvědomíme, že hned u nejbližší hvězdy po Slunci je exoplaneta, nevypadá to, že by vesmír byl na planety chudý. Navíc se Proxima Centauri b nachází v tzv. zóně života, kde by mohla být kapalná voda. Její mateřská hvězda ovšem není z nejklidnějších, a tak pravděpodobnost života zde není vysoká. Každopádně je to ale kandidát na první let lidské sondy s konkrétním cílem mimo naši Sluneční soustavu,“ okomentoval to pro Novinky tiskový tajemník Astronomického ústavu Akademie věd ČR Pavel Suchan.

Podobně jako pozemský Měsíc je také ona vlivem gravitace nucena být natočena stále stejnou stranou ke své mateřské hvězdě. Výpočetní modely však naznačují, že cirkulující oceány a atmosféra dokážou efektivně přenášet teplo, a její odvrácená strana tak není trvale zamrzlá.

Foto: ESA/NASA

Nám nejbližší hvězdnou soustavou je skupina Alfa Centauri. Nachází se v souhvězdí Kentaura ve vzdálenosti 4,2–4,4 světelného roku a tvoří ji dvojhvězdy Alfa Centauri A a Alfa Centauri B (na snímku z Hubbleova teleskopu) a slabý červený trpaslík Alfa Centauri C, známý také jako Proxima Centauri

Blízko, a přece daleko

Ačkoli v porovnání s ostatními potenciálně obyvatelnými planetami je Proxima Centauri b velmi blízko Zemi, technologie umožňující urazit vzdálenost 4,2 světelného roku (tedy 40 bilionů kilometrů) je stále pouze ve vývojové fázi.

Proxima Centauri b je oficiálně nám nejbližší exoplanetou

Program DEEP-IN vesmírného úřadu NASA si klade za cíl umožnit takto vzdálenou cestu během jediného lidského života. Podle vědců pracujících na tomto projektu by plavidla poháněná světlem mohla cestovat rychlostí až 161 milionů kilometrů za hodinu, a k sousední hvězdě a jejím planetám by se tak dostala za 20 let.

Mezihvězdné sondě Voyager 1 vypuštěné v roce 1977 by přitom stejná cesta trvala asi 80 tisíc let.

Miliardáři řeší úprk z planety

Musk dlouhodobě upozorňuje na to, že založení soběstačných kolonií mimo Zemi je podle něj nezbytné pro přežití lidstva, a těmto snahám přizpůsobuje i směřování svojí společnosti SpaceX.

Uvnitř Saturnova ledového měsíce je fosfor. Klíčový prvek pro život