Hlavní obsah

Ministr Bek: Stejný poměr všeobecných a odborných SŠ nemá být ve všech regionech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Plánované rozšíření všeobecného vzdělávání na středních školách má podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) reagovat na lokální potřeby. Uniformní regulaci chce předejít diskusí s kraji o jejich potřebách. Stejná proporce mezi gymnázii, lycei a odbornými školami nemá platit pro všechny regiony, upozornil nyní ministr.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Ministr školství Mikuláš Bek.

Článek

O poměru mezi všeobecným a odborným vzděláváním bude s experty na školství a zástupci samospráv jednat na podzim. V pátek 8. září bude téma i na druhém jednání Národního konventu o vzdělávání, který Bek zřídil s cílem umožnit odborníkům i širší veřejnosti podílet se na debatě o změnách vzdělávací politiky.

„Ministerstvo nechce zavést nějakou uniformní regulaci, že by ve všech regionech musela být proporce stejná. Spíš chceme vyzvat kraje, aby využily prostoru podle svých lokálních a regionálních situací. Třeba v Praze, kde je koncentrace rodičů s vysokoškolským vzděláním vyšší než v jiných regionech a takoví rodiče zpravidla vysílají své děti na střední školy všeobecného typu, by mohla být situace odlišná od dalších krajů,“ řekl Bek.

Někteří odborníci dlouhodobě upozorňují, že se mezi regiony prohlubují nerovnosti ve vzdělávání. Bek už dříve zmínil, že o gymnázia a lycea je zájem především v okolí velkých měst.

Bek: Některým vysokoškolským učitelům můžou závidět platy i politici

PoliTalk

Posunutí hranice proti minulosti ve prospěch všeobecného vzdělávání má podle ministra podporovatele, ale vidí také skeptické hlasy. Diskuse s širokou veřejností má přispět k pochopení ministerského záměru, tvrdí.

Nový typ lycea

Zhruba do dvou let by podle Beka mělo MŠMT připravit vzdělávací program pro nový typ lycea. V prvních ročnících by dětem nabízelo všeobecné vzdělávání, pak by si žáci předměty vybírali podle svého zaměření.

O nový typ studia mají podle Beka zájem mnohé kraje i ředitelé škol. Lycejní třídy by měly nahradit některé odborné a učební obory, uvádí pracovní verze záměru rozvoje vzdělávání do roku 2027.

Do gymnázií a lyceí víc žáků, plánuje ministerstvo

Domácí

Někteří školáci by si podle záměru v druhé polovině studia mohli vybrat např. technický modul, ekonomicko-společenské zaměření nebo profesní modul, který bude odpovídat tradiční průmyslové škole či učebnímu oboru. Zároveň by podle představ ministra mělo být pro děti snazší se po základní škole dostat na tato lycea než na gymnázia, která rovněž nabízejí všeobecné vzdělání.

Uvažuje se i o pilotním ověřování provozu nového typu lyceí v některých krajích, řekl ministr. Variabilní podoba studia, kterou by nový obor měl poskytovat, je podle něj možná jen ve velkých školách, jež mají dostatečnou možnost nabízet flexibilně volitelné nebo povinně volitelné předměty ve vyšší míře, než je to nyní na středních školách běžné.

Kraje, které střední školy obvykle zřizují, by podle záměru ministerstva měly místa v gymnáziích a zvláště lyceích posilovat, a to na úkor neobsazovaných oborů. Cílem je podle dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávání v ČR dostat se do roku 2027 v poměru středoškolských všeobecně vzdělávacích oborů k odborným na polovinu, tedy na průměr zemí EU.

V roce 2020 bylo podle dat Eurostatu ve všeobecném vzdělávání v Česku zhruba 30 procent středoškoláků.

Kondice dětí velmi upadá, rodiče je ve velkém omlouvají i z tělocviku

Děti

Odbory: Propouštění školníků nehrozí

Věda a školy

Reklama

Výběr článků

Načítám