Další úlovek Jamese Webba. Na Jupiterově ledovém měsíci odhalil zdroj uhlíku

Kosmický dalekohled Jamese Webba detekoval oxid uhličitý (CO2) na povrchu Jupiterova ledového měsíce Europa, jednoho z největších měsíců této největší planety Sluneční soustavy. Analýza ukazuje, že vzniklý uhlík pravděpodobně pochází z podpovrchového oceánu daného měsíce.

Foto: NASA/JPL-Caltech/SETI Institute

Jupiterův měsíc Europa

Jupiterův měsíc Europa je jedním z mála světů v našem solárním systému, které by mohly potenciálně obsahovat podmínky vhodné pro život. Předchozí výzkum ukázal, že se pod jeho vodním ledem nalézá slaný oceán kapalné vody se skalnatým dnem. Planetární vědci však dříve nepotvrdili, zda tento oceán obsahuje chemikálie potřebné pro život, zejména uhlík.

Astronomové využívající data z Webbova teleskopu, konkrétně z jeho aparátu Near-Infrared Spectrograph (NIRSpec), ale nyní identifikovali oxid uhličitý ve specifické oblasti na ledovém povrchu Europy. Analýza ukazuje, že tento uhlík zřejmě pochází z podpovrchového oceánu a nebyl na toto vesmírné těleso „dopraven“ meteority nebo jinými vnějšími zdroji.

Dvě nové studie publikované v časopise Science skutečně silně naznačují, že uhlík na Europě pravděpodobně pochází z jejího oceánu, což je zjištění, které má důsledky pro budoucí mise amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) – posiluje to hypotézy o potenciální obyvatelnosti onoho měsíce. To ale bude samozřejmě potřeba ověřit na místě.

NASA zveřejnila snímek zelených blesků na Jupiteru

Jak připomíná server ABC, pro vědce je obtížné prozkoumat přesné chemické složení oceánu skrz „neprůhledný“ vnější povrch Europy. Budoucí mise sond NASA se ale mohou pokusit zjistit, zda by na měsíci mohl být život, resp. vhodné podmínky pro jeho uchování.

„Na Zemi má život rád chemickou rozmanitost – čím více rozmanitosti, tím lépe. Máme život založený na uhlíku. Pochopení chemického složení oceánu Europy nám pomůže určit, jestli je nepřátelský k životu, jak ho známe, nebo zda by mohl být dobrým místem pro život,“ popsal výzkumník Geronimo Villanueva z Goddardova kosmického střediska NASA v americkém Marylandu.

„Nyní se domníváme, že máme důkazy, že uhlík, který vidíme na povrchu Europy, pochází z oceánu. To není triviální věc, uhlík je biologicky nezbytný prvek,“ doplnila Samantha Trumbová z Cornellovy univerzity ve státě New York.

Je tam oceán? Na exoplanetě byla objevena organická sloučenina

Oxid uhličitý v geologicky mladé oblasti Europy

Jelikož není koncentrace CO2 na povrchu Europy stabilní, odborníci tvrdí, že se na povrch nejspíš dostal v geologicky nedávném časovém horizontu.

Evropská kosmická agentura (ESA), která spoluprovozuje Webbův teleskop, na svých stránkách k aktuálním zjištěním upřesňuje, že na povrchu Europy je oxid uhličitý nejhojnější v regionu zvaném Tara Regio – v geologicky mladé oblasti. Povrchový led byl narušen a nejspíš došlo k výměně materiálu mezi podpovrchovým oceánem a ledovým povrchem.

Hubbleův teleskop potvrdil, že se na Jupiterově měsíci odpařuje voda. Jen na jedné polokouli

„Předchozí pozorování z Hubbleova vesmírného dalekohledu poskytla důkazy o soli pocházející z oceánu v Tara Regio,“ vysvětlila Trumbová.

Zmínila, že oxid uhličitý je tam taktéž silně koncentrován. Proto může mít zmíněná přítomnost uhlíku svůj původ ve vnitřním oceánu měsíce.

Dalekohled Jamese Webba v kostce:

Teleskop Jamese Webba byl do vesmíru vypuštěn 25. prosince 2021 a stal se tak pomyslným nástupcem Hubbleova vesmírného dalekohledu. Oproti němu by měl poskytovat záběry ve vyšším rozlišení a přinášet vědcům lepší možnosti zkoumání. Je pojmenován po Jamesi E. Webbovi, který byl důležitou postavou v programu Apollo amerického vesmírného úřadu NASA. Celý projekt vznikl v mezinárodní spolupráci NASA, Evropské kosmické agentury (ESA) a Kanadské kosmické agentury.

Druhý pokus vyšel. Mise k ledovým měsícům planety Jupiter odstartovala