Japonci ve vesmíru poprvé vypěstovali myší embrya

Tokio

Japonským vědcům se na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) podařilo při prvním experimentu svého druhu za podmínek mikrogravitace vypěstovat myší embrya, která se normálně vyvíjela. Studie naznačuje, že by mohlo být do budoucna možné, aby se lidé v kosmu rozmnožovali, informovala v neděli agentura AFP.

Astronaut Akihiko Hošide v roce 2021 při vědecké práci v japonském modulu Kibó na ISS

„Jde o vůbec první studii, která ukazuje, že se savci mohou být schopni rozvíjet ve vesmíru,“ píše se ve společném prohlášení národního institutu Riken a univerzity v Jamanaši.

Tým pod vedením Teruhika Wakajamy ze zmíněné univerzity, včetně výzkumníků z japonské vesmírné agentury JAXA, vyslal přes 700 zmrazených myších embryí v raném stadiu vývoje na ISS v srpnu 2021.

Japonský astronaut Akihiko Hošide je tehdy na orbitě rozmrazil pomocí speciálního zařízení vyvinutého na univerzitě v Jamanaši a čtyři dny je pozoroval.

Astronauti Hošide a Pesquet chystali u ISS instalaci dalších solárních panelů

„Embrya kultivovaná v podmínkách mikrogravitace se normálně vyvinula v blastocysty,“ konstatovali odborníci podle webu listu The Japan Times s odkazem na buňky, z nichž se následně vyvine plod a placenta.

Gravitace „nemá významný vliv“

„Experiment jasně prokázal, že gravitace nemá žádný významný vliv,“ pokračovali vědci ve studii zveřejněné v pátek v odborném časopise iScience.

Experti také při analýze blastocyst zaslaných zpátky na Zemi nepozorovali žádné významné změny DNA. Do budoucna ale bude podle vědců potřeba blastocysty vyvinuté ve vesmíru implantovat do myší, aby se prokázalo, že se plod bude dál normálně vyvíjet.

Roční pobyt ve vesmíru může ovlivnit svaly, mozek i střevní mikroflóru

Tento a další podobné výzkumy mohou být důležité pro budoucí objevování vesmíru a zejména očekávané mise, při kterých chce lidstvo vystavět kolonie na Měsíci či Marsu.

To nyní plánuje např. americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v rámci programu Artemis, jehož cílem je do konce tohoto desetiletí vrátit člověka na Měsíc a následně založit dlouhodobou lunární kolonii jako základnu pro budoucí lety na Mars.

Astronauti nosí Pradu. Obleky pro lunární misi Artemis navrhne italská značka