Jako z jiného světa. Vědci zrekonstruovali antický „počítač” představující model kosmu

Londýn

Vědci dokončili úplný digitální model více než 2000 let starého přístroje zvaného mechanismus z Antikythéry, který se označuje za první počítač na světě. Údajně tento starověký aparát uměl přesně předpovídat astronomické události. Současným odborníkům nyní zbývá sestrojit skutečné zařízení, napsal server Live Science.

Foto: ZUMA/Aristidis Vafeiadakis, ČTK

Část mechanismu z Antikythéry

Části záhadného mechanismu o velikosti krabice od bot byly objeveny v roce 1902 ve vraku římské lodi ztroskotané u řeckého ostrova Antikythéra. Jedná se o zařízení ukazující pohyb vesmírných těles, které od té doby udivuje generace vědců.

Nic podobného nebylo nikdy nalezeno. Je to jako z jiného světa

Nalezené součástky tvoří odhadem pouze třetinu většího zařízení: vysoce důmyslného ručně poháněného soukolí schopného přesně předpovídat pohyb Slunce, Měsíce a pěti planet známých starým Řekům. Kromě toho umělo určit zatmění Slunce i Měsíce, jakož i měsíční fáze.

V Praze byly k vidění unikátní náramkové hodinky s kořeny v dávné antice

Koktejl

Všechny jevy zobrazovalo vzhledem k významným událostem antiky jako např. olympijským hrám.

Neuvěřitelné technologické schopnosti starých Řeků

Navzdory důkladnému bádání a diskusím nebyli vědci kvůli pokročilé korozi nalezených mosazných součástek schopni plně zrekonstruovat mechanismus zařízení. Stejně tak nepřišli na kloub výpočtům, na jejichž základě zařízení vzniklo.

Až nyní badatelé z londýnské University College London (UCL) oznámili, že mechanismus plně zrekonstruovali – v digitální podobě. V současnosti vytvářejí vlastní přístroj.

„Naše práce odhaluje mechanismus z Antikythéry coby nádherný nápad převedený díky ohromujícímu strojírenství do zařízení génia,” napsali vědci v článku v časopise Scientific Reports. „Zpochybňuje všechny naše dosavadní představy o technologických schopnostech starých Řeků,” dodali.

„Odstup mezi složitostí tohoto přístroje a ostatními současně vyráběnými zařízeními je nekonečný,” řekl serveru Live Science spoluautor studie Adam Wojcik z UCL. „Upřímně řečeno, nic podobného nebylo nikdy nalezeno. Je jako z jiného světa,” prohlásil.

Nezvykle malé a důmyslné – fungovalo to vůbec?

Všechna ostatní objevená zařízení z tohoto období – balisty (stroje vrhající kamenné projektily), velké kuše či katapulty – jsou mnohem větší. Důmyslnost mechanismu vyvolává otazníky také nad výrobními postupy. Není také jasné, proč byl dosud nalezen pouze v jednom exempláři.

Na řeckém ostrově objevili 20 milionů let starý zkamenělý strom. Má neporušené větve a kořeny

„Co dělal na té lodi? Našli jsme pouze třetinu – kde jsou zbylé dvě? Zmizely korozí? Fungoval vůbec někdy?” táže se Wojcik.

Foto: ZUMA/Aristidis Vafeiadakis, ČTK

Mechanismus z Antikythéry v Archeologickém muzeu v Aténách

„To jsou otázky, na které můžeme reálně odpovědět jen prostřednictvím experimentální archeologie. Je to jako zjišťovat, jak postavili Stonehenge: vezměme 200 lidí, lano a velký kámen a zkusme ho přesunout přes Salisburskou pláň. Něco podobného se snažíme dělat tady,” vysvětlil.

Dílo Archimeda?

Pomocí moderních technologií nyní vědci z UCL vytvoří nejprve fyzický model, aby ověřili, že jejich zařízení funguje. Později se jej pokusí zkonstruovat pomocí výrobních postupů z dob antiky.

„Velké debaty se vedou o tom, pro koho dílo vzniklo a kdo je jeho autorem. Mnoho lidí říká, že to byl Archimedes. Žil přibližně ve stejné době, kdy bylo vytvořeno, a nikdo jiný neměl stejnou úroveň technických dovedností jako on. Byl to rovněž římský vrak,” uzavřel Wojcik s tím, že Archimedes byl zabit Římany během obléhání Syrakús poté, co jím vynalezené zbraně nezabránily dobytí města.

Řecký ostrov hledá obyvatele, nabízí dům a rentu na tři roky

Cestování

Archimedes byl významný, možná nejvýznamnější starořecký matematik, fyzik, filozof, vynálezce a astronom. Žil ve 3. století př. n. l.