Hlavní obsah

Inovace vzdělávacích oborů má zlepšit uplatnění absolventů SŠ na trhu práce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Upravit středoškolské vzdělávání, aby se jeho absolventi mohli lépe uplatnit na trhu práce a bez potíží pokračovat ve svém dalším vzdělávání, chce ministerstvo školství inovací nabízených oborů. Nezbytné je podle něj posílit partnerství mezi školami a firmami a zlepšit četnost i podobu praxí. Součástí dalšího vzdělávání by se mohla stát i mistrovská zkouška.

Foto: Josef Vostárek, ČTK

Ilustrační foto (Střední škola automobilní Holice)

Článek

Mistrovská zkouška, na jejímž návrhu pracuje ministerstvo průmyslu a obchodu, zřejmě nebude provázaná se vzdělávacími programy škol, jak vyplývá z odpovědi resortu školství na dotaz ČTK.

„Aby to odpovídalo trhu práce“

Inovaci oborové soustavy předpokládá strategie vzdělávací politiky v období do podzimu 2023.

Školení učitelů v modernizaci výuky má podpořit projekt za 860 milionů

Věda a školy

„Jejím cílem je vytvoření funkční, prostupné a trhu práce odpovídající oborové soustavy, která bude reagovat na aktuální potřeby zaměstnavatelů,“ uvedla mluvčí MŠMT Aneta Lednová.

V odborném vzdělávání by se měla oddálit nutnost brzké specializace, naopak by se měl posílit společný vzdělávací základ. To by mělo redukovat četnost předčasných odchodů ze vzdělávání z důvodu nespokojenosti s volbou oboru.

Modernizace obsahu učiva v jednotlivých oborech by podle ní měla zajistit, aby absolventi ve škole získali dovednosti pro své další vzdělávání, osobní i pracovní život.

Spolupráce škol a firem

Pro usnadnění přechodu absolventů na trh práce je podle ministerstva potřeba posílit spolupráci škol a firem.

„Zaměříme se zejména na zlepšení spolupráce v oblasti praktické přípravy žáků, kde je důležité zkvalitnit četnost a průběh praktického vyučování a odborného výcviku v reálném prostředí firem,“ řekla Lednová.

Zástupci firem by se podle ní měli do budoucna podílet víc i na závěrečných či maturitních zkouškách a přípravě učebních plánů.

Průzkum: Učni jsou nespokojení, takřka 40 procent chce pracovat mimo obor

Věda a školy

V odborném vzdělávání by se měla oddálit nutnost brzké specializace a naopak by se měl posílit společný vzdělávací základ, aby žáci měli víc času na vlastní rozhodnutí o své profesi. To by mělo mj. redukovat četnost předčasných odchodů ze vzdělávání z důvodu nespokojenosti s volbou oboru.

Zároveň by se navíc měla zlepšit propustnost mezi obory tak, aby žák mohl kdykoli navázat na přerušené vzdělávání a pokračovat k získání jeho vyššího stupně. Výuka by se přitom měla organizovat flexibilně v různých modulech a reagovat rychle na potřeby trhu práce, uvedla mluvčí.

Resort průmyslu upravuje návrh zákona o mistrovské zkoušce. Platit by mohl za rok

Věda a školy

Součástí dalšího vzdělávání by se podle ní mohla stát i mistrovská zkouška, kterou nyní připravuje ministerstvo průmyslu. Ministerstvo školství o této zkoušce nemá v současnosti podrobnější informace, jak poznamenala Lednová.

Resort průmyslu nedávno informoval, že návrh zákona o mistrovské kvalifikaci a zkoušce nyní konzultuje s Hospodářskou komorou (HK). Na pracovní úrovni se předpokládá účinnost nové legislativy od 1. července příštího roku, sdělil ředitel odboru legislativy, práva a analýz HK Ladislav Minčič.

Pedagogický institut začne upravovat učivo základních škol

Věda a školy

Na připravovanou revizi učebních plánů škol (tzv. RVP) mistrovská zkouška navazovat podle Lednové nebude.

„Tato zkouška předpokládá vysokou míru znalostí a dovedností v daném oboru, proto má nastavena vstupní kritéria tak, aby bylo umožněno přistoupit ke zkoušce tomu, kdo získal v daném oboru stupeň vzdělávání s výučním listem nebo získal úplnou profesní kvalifikaci a má minimálně pět let praxe v příslušném oboru,“ vysvětlila.

Reklama

Výběr článků

Načítám