Článek
Podobná situace je také na jiných úřadech v rámci celé České republiky.
„Před deseti lety byla státem nařízena povinná výměna občanek typu knížka. Nový doklad s dobou platnosti do roku 2015 byl tehdy vydán více jak dvěma milionům lidí. Ti nyní docházejí na úřady a žádají o výměnu občanky, spolu s nimi přicházejí v době před dovolenými také ostatní zájemci o vydání občanky nebo pasu, což má za následek vytváření front a prodlužování času stráveného na úřadech. Jedná se o mimořádnou situaci,“ řekl vedoucí odboru vnitřních věcí Radovan Horák s tím, že magistrát využívá všechny kapacity a nástroje k co nejrychlejšímu odbavení žadatelů o občanský průkaz nebo cestovní pas.
V minulosti bylo možné vyřídit občanské průkazy i cestovní pasy na matričních úřadech, kterých bylo v rámci našeho správního obvodu celkem 12. V roce 2012 ale došlo k centralizaci a přijímat žádosti a vydávat doklady mohou jen obecní úřady obcí s rozšířenou působností. V našem případě se jedná o zhruba 111 tisíc obyvatel, kteří při vyřízení občanského průkazu či cestovního pasu navštíví budovu magistrátu na ulici Palackého v Místku.
K vyřízení agendy občanských průkazů a cestovních dokladů v budově magistrátu na ulici Palackého v Místku slouží celkem pět přepážek. V pondělky, středy a čtvrtky, tedy v úřední dny, je u nich obslouženo na 600 klientů. (úřední hodiny)
Přednostně jsou vyřizovány žádosti pro děti ve věku do 5 let, k čemuž slouží příslušné tlačítko na vyvolávacím systému umístěného u přepážkových pracovišť. Od června 2012 musí mít každé dítě samostatný cestovní pas. Pokud dítě cestuje pouze do států Evropské unie a většiny balkánských zemí, postačí mu pouze platný občanský průkaz. Upozorňujeme rodiče, že dítě se fotí přímo u přepážky a mnohdy je to časově náročnější.
Dále jsou přednostně vyřizovány také žádosti držitelů průkazů ZTP nebo ZTP/P, kteří jsou přednostně odbaveni u přepážky č. 7. Občané, jejichž zdravotní stav nedovoluje osobně navštívit magistrát k vyřízení občanského průkazu, mohou kontaktovat úředníky na telefonu 558609455 nebo 558609458 a dohodnout si termín návštěvy přímo doma nebo v zařízení, kde se toho času nacházejí (hospic, domov pro seniory, atd.). O službu tzv. mobilního pracoviště je velký zájem, čekací doba je téměř dva měsíce.
Klienti mají také možnost objednat se mimo úřední dny, tedy na úterý a pátek, a to jak pro podání žádosti, tak k vyzvednutí vyhotoveného dokladu. Nejbližší volné termíny pro objednání se aktuálně pohybují v horizontu sedmi týdnů.
Situace, která se nyní na úřadech při vyřizování občanských průkazů a cestovních pasů odehrává je nezvyklá a mimořádná. Děkujeme všem občanům za jejich trpělivost a pochopení, které při vyřizování žádostí o osobní doklady projevují.