Článek
Aeroflot v pondělí zrušil více než padesát letů, přičemž se převážně jednalo o lety vnitrostátní. Zrušeny byly ale i lety do běloruského Minsku a arménského Jerevanu. Nejméně dalších deset letů bylo odloženo, rekapituluje následky hackerského útoku deník The Guardian. Letecká společnost mezitím uvedla, že všichni cestující, kterých se útok hackerů dotkl, by mohli do deseti dnů dostat finanční náhradu nebo novou letenku.
Do veřejného prostoru se v pondělí dostalo vyjádření skupiny Silent Crow, která se již letos přihlásila k útokům na ruskou realitní databázi, státní telekomunikační společnost, největší ruskou pojišťovnu nebo IT oddělení ruské vlády. V tomto vyjádření uvedla, že útok na ruské aerolinky provedla spolu s běloruskou skupinou Cyber Partisans. „Sláva Ukrajině! Ať žije Bělorusko!“ stálo pak ve vyjádření.
Pondělní útok byl podle hackerské skupiny výsledkem roční operace, během níž se její členové dostali hluboko do systému Aeroflotu, zničili sedm tisíc serverů a získali kontrolu nad osobními počítači vedení letecké společnosti. Pro toto tvrzení ovšem hackeři neposkytli žádné důkazy. Pohrozili však, že brzy začnou zveřejňovat „osobní data všech Rusů, kteří s Aeroflotem někdy letěli“.
„Informace, kterou čteme ve veřejném prostoru, je poměrně znepokojivá. Hackerské hrozbě nadále čelí všechny velké společnosti poskytující služby obyvatelstvu. Tu informaci samozřejmě upřesníme a počkáme na příslušná objasnění,“ okomentoval zprávy o útoku hackerů mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov.
Naštvaní pasažéři
Od začátku ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022 si cestující v Rusku museli na narušení letecké dopravy zvyknout. Většinou je však způsobují dočasná uzavření letišť kvůli dronovým útokům. Cestující, kterým v pondělí narušili cestovní plány hackeři, tak na ruské sociální síti VK zveřejňovali naštvané příspěvky, protože kvůli špatné komunikaci ze strany aerolinek pořádně netušili, proč se jejich lety ruší nebo odkládají.
„Od 3:30 sedím na volgogradském letišti!!!!! Let už potřetí přesunuli!!!!! Tentokrát na přibližně 14:50, a to jsme měli odletět v 5:00!!!“ napsala uživatelka Malena Ašiová.
„Call centrum je nedostupné, webové stránky jsou nedostupné, aplikace je nedostupná. Jak tedy mohu vrátit letenku nebo ji vyměnit za další let, jak Aeroflot navrhuje?“ tázala se další cestující Julija Pachotová.
Navzdory západním sankcím Aeroflot nadále patří k dvaceti nejvytíženějším aerolinkám světa. Jen loni podle informací na jejich webových stránkách přepravil 55,3 milionu cestujících.