Článek
Na některých českých školách to už dnes vypadá jinak, než jak si pamatují starší generace. Děti tu už nemusí jen tiše sedět a poslouchat výklad. V menších skupinách spolupracují, diskutují, programují roboty, pátrají po historických souvislostech nebo se učí pomocí umělé inteligence tvořit a psát vlastní příběhy. Na první pohled moderní přístup ke vzdělávání, ve skutečnosti ale spíše návrat k podstatě vzdělávání – k učení, které baví, dává smysl a připravuje děti na život. A k tomu už dnes digitální a další klíčové kompetence rozhodně patří.
Jako učitel dnes přinesu do školy nějaké téma a popravdě, jak je to všechno nové a neustále se vyvíjející, tak já v tuhle chvíli často ani nejsem schopen na začátku hodiny predikovat, co bude jejím výstupem. Dá se říct, že tohle už není běžná výuka, ale je to takové vzájemné obohacování s žáky a hledání nějakých řešení.
Anketa

ZŠ Lesní v LiberciVideo: jakbylodnesveskole.cz
Když škola přestane být jen o tabuli, sešitě a biflování
České školství se pomalu, ale jistě proměňuje. Místo memorování dat a definic se stále více klade důraz na porozumění, spolupráci, kritické myšlení a další klíčové kompetence, které by si žáci a studenti měli ze školních lavic odnést. Transformace výuky zatím není v Česku povinná, ale některé školy se rozhodly do ní pustit už teď. „Ve vizi naší školy máme napsáno, že učíme děti dovednosti pro život,“ připomíná Ing. Tomáš Řebíček, ředitel školy ZŠ Lesní v Liberci, a dodává: „A právě digitální kompetence je pro nás jedna z klíčových dovedností, včetně umělé inteligence. Pro nás ty technologie nejsou samoúčelné. Není to pouze o tom, že máme ve výuce nové zařízení, ale je to právě o tom smyslu učit je děti používat…“
Když se děti učí po novu, nebojí se tolik chybovat. Děti s technologiemi experimentují, hledají chyby v odpovědích umělé inteligence, porovnávají výstupy s vlastními zkušenostmi. Učí se zpochybňovat, ověřovat či argumentovat. „Zjistil jsem, že AI nemusí mít vždy pravdu,“ říká jeden z žáků a doplňuje: „Musím přemýšlet, kdy jí věřit.“ Podle učitelů je to právě ten okamžik, kdy se z učení stává dobrodružství. „Najednou to není o známkách, ale o společném objevování,“ dodává jeden z pedagogů.
Co takhle dějepis, kde se minulost probouzí k životu?
Digitální technologie při výuce napomáhají i v předmětech, které dříve bývaly spíše výkladové, jako je dějepis či občanská nauka. Jak připomíná i Mgr. Pavel Žalský, učitel ZŠ Vrchlabí: „Myslím, že se nám hodně povedl projektový den k připomínání výročí samotové revoluce. Žáci ve třídách měli nachystáno spoustu stanovišť a aktivit. Například hráli počítačovou simulaci, kde hledali demonstranty a rozklíčovávali příčiny toho, proč na demonstracích jsou. Měli připravenou únikovou hru po chodbách školy s QR kódy, které rozklíčovávali a mluvili s nimi AI avataři a tak dále…“
Jak se učitelé shodují, děti si vytvářejí vlastní zajímavé projekty, kterým rozumějí. Modelují například pravěké osady, nahrávají a vymýšlejí videa, zpracovávají digitální mapy, do čehož mohou zapojit vlastní nápady a fantazii. Výsledkem tak nejsou jen hezké prezentace, ale skutečné porozumění. Když se žáci sami rozhodují, jak zpracují téma, mnohem více si ho pak zapamatují. A zároveň společně s digitálními kompetencemi rozvíjejí i další velmi důležité dovednosti pro život, jako je spolupráce, komunikace, kreativita a přístup pro práci či práce s informacemi.

ZŠ VrchlabíVideo: jakbylodnesveskole.cz
Učit se po novu ovšem neznamená zapomenout na základy
Ani jedna ze zapojených škol nechce „převrátit výuku vzhůru nohama“. Naopak! Cílem je zachovat to, co funguje, a přidat ještě navíc to, co dětem pomáhá učit se smysluplněji a zábavněji. „Moderní technologie nejsou cílem, ale prostředkem,“ připomíná ředitel liberecké ZŠ Lesní Ing. Tomáš Řebíček. A podobně přistupují k výuce i další pilotní školy, které propojují digitalizaci s projektovým učením napříč předměty.
„Na AI se mi strašně líbí, že mi ušetřilo už hodiny času. Udělá mi jakýkoli příběh, jakýkoli obrázek a celkově i do školy mi pomáhá tím, že mi udělá otázky na test, abych se připravil. Udělá mi výpisky, když chybím ve škole…“ Tak komentuje učení po novu jeden ze žáků druhého stupně. Podobných příběhů zatím není mnoho, ale přibývají. Společně ukazují, že i běžná základní škola může být místem, kde děti rostou. A to nejen v učivu, ale i v sebevědomí a odpovědnostech.
Zkušenosti z těchto škol ukazují, že proměna výuky nestojí pouze na nové technice, ale na celkové změně přístupu. Učitel už není ten, kdo jen „předává znalosti a diktuje“, ale spíše ten, kdo pomáhá dětem přemýšlet, klást správné otázky a hledat odpovědi či řešení. Výuka se tak stává společným objevováním, které dává prostor tvořivosti i chybám. A právě v nich se často skrývá největší učení.
Tip: Chcete se dozvědět více o tom, jak taková výuka po novu vypadá v praxi a co všechno se dnes dá dělat jinak? To ukazuje projekt „Jak by bylo dnes ve škole“, který přináší příběhy učitelů, žáků a škol, kteří se nebojí měnit vzdělávání k lepšímu.
Anketa

Nové vzdělávání staví na porozumění místo memorování.
