Hlavní obsah

Němečtí vegani: Z exotů zajímavá výseč trhu

Novinky, vpl

Vypadá to jako maso, avšak není to maso. Bezmasé řízky a klobásy dobývají pulty německých supermarketů. Slibují zdravý požitek bez lítosti nad mrtvými zvířaty. „Veganství považuji za mnohem víc než jen výběr potravy. Je to životní postoj. Něco záměrně upřednostňuje, něčeho se zříká. A navíc přesně zapadá do současnosti, je cool, chcete-li,“ vysvětluje agentuře DPA jedna ze zakladatelek organizace Pro Veg Silke Wötzingerová.

Foto: Profimedia.cz

Veganský burger, ilustrační foto.

Článek

Němka si vybavuje, jak vegany ještě před desetiletím okolí považovalo za neškodné podivíny, když přehlíželi zboží s výrobky ze zvířat - tedy nejen maso, ale i vajíčka či třeba med.

Dnes žije podle statistik ve Spolkové republice 1,3 miliónu veganů. „V posledních letech prožíváme výrazný nárůst,“ netají se Wiebke Ungerová z organizace ProVeg, jež se přejmenovala na Německý svaz vegan.

Avšak z pohledu celkového počtu obyvatel zůstávají vegani stále jen nepočetnou menšinou. „Z hlediska marketingu by měla být tato cílová skupina zanedbatelná,“ připouští Oliver Errichiello, hamburský specialista na výzkum trhu.

Pokud se však podíváte na některé vyhlášené uzenářské značky, snadno zjistíte, že tomu tak není. Kupříkladu firma Wiesenhof nabízí pět veganských variant od párku po řízek a zamýšlí dodat na trh další pochoutky.

„Veganský tovar představuje malou, avšak stále důležitější část našeho portfolia. Mimo jiné i kvůli tomu, že se na něj upíná mladá a současně poměrně movitá klientela,“ potvrzuje Peter Wesjohann, předseda představenstva koncernu PHW, kam Wiesenhof spadá.

Rodinný podnik Rügenwalder Mühe dokonce do své nabídky zařadil 21 masových nebo uzeninových alternativ.

Převládají příležitostní zákazníci

Proč vlastně lidé, kteří se vědomě zříkají produktů, kvůli nimž se zabíjejí či trpí zvířata, kupují něco, co napodobuje telecí párek nebo játrový knedlíček? „Mezi kupci převažují tzv. flexitariáni - tedy lidé, kteří maso, vajíčka či med neodmítají soustavně, ale čas od času,“ vysvětluje Wiebke Ungerová.

„Na grilovací párty s přáteli se ostýchají připravit si veganský párek. Prostě nechtějí vybočit z řady,“ dodává.

To může Marc Moog z Brém jen potvrdit. Dnes je mu 45 let, v osmnácti se přiklonil k veganství a není to tak dávno, kdy si připadal jako mimozemšťan. Před osmi lety otevřel veganský bar, kam hosté chodí na kebab, burger a curry-wurst, grilovanou klobásku s kari kečupem, vše samozřejmě bez miligramu masa.

„Štamgasti tvoří tak sotva třetinu. Většina zákazníků chodí nepravidelně - a o to víc si svého postoje užívají,“ uzavírá Moog.

Reklama

Výběr článků

Načítám