Článek
Krádež, k níž došlo u Lipníka nad Bečvou a jež měla vliv na zabezpečovací zařízení na hlavním železničním koridoru, začala policie vyšetřovat zhruba od nedělních 18 hodin.
V jednom z vlaků, které kvůli tomu zastavily, uvízl například ostravský režisér Vojtěch Štěpánek, jenž v neděli večer cestoval pendolinem do Prahy. Z Ostravy vyjel v 17 hodin, záhy ale bylo jasné, že na čas nepřijede.
„V Hranicích na Moravě jsme čekali několik hodin, a teď už skoro dvě další hodiny stojíme v Olomouci, protože se prý musí vystřídat strojvůdce. Takže sedím ve vlaku sedm hodin a ujeli jsme sto kilometrů. Je to peklo,“ napsal Novinkám těsně před pondělní půlnocí Štěpánek.

Krádež zastavila vlaky na koridoru, tento měl zpoždění 3,5 hodiny
Do Prahy dorazil až po druhé hodině ranní, s pětihodinovým zpožděním. „Cestující si ve vagonu polehali, jak to jen šlo, a snažili se to prospat. Některé dámy si i trochu poplakaly, a nejhůře bylo těm, kteří se ocitli ve dvě ráno v Praze bez šance přestoupit na další spoje a dostat se domů. Byli tam lidé, kteří se potřebovali dostat do menších měst za Prahou a neměli jak. Nevím, jak to s nimi dopadlo,“ doplnil Štěpánek v pondělí dopoledne.
Mezi cestujícími v jednom ze zastavených vlaků v opačném směru byl publicista a člen muzikálové poroty Cen Thálie Milan Bátor. Thálie se předávaly v sobotu večer, Bátor se domů na Moravu vracel s rodinou v neděli ve 14.20 rychlíkem Českých drah Silesia, domů přijel až po jedné hodině v noci.
Vlak podle něj stál v Lipníku nad Bečvou zhruba pět hodin. „Naštěstí nás pustili na nástupiště, takže se lidé mohli protáhnout na čerstvém vzduchu. Jiní na tom byli hůře, psal mi jeden kamarád, že uvízl v jiném vlaku uprostřed pole. Vlak tam zůstal neprodyšně uzavřený a někteří lidé to nesli hodně špatně a propadali panice,“ popisoval Bátor.

Milan Bátor ve vlaku zpožděném o čtyři hodiny.
Cestování se mu nejen prodloužilo, ale také prodražilo, protože měl na nádraží v Ostravě-Svinově zaparkované auto. „Za parkovné jsem tak nakonec zaplatil 420 korun, což je asi o stovku více, než kdybychom přijeli včas.“
Z Prahy do Ostravy v noci cestoval i hudebník Tomáš Rossi. „Nesměli jsme kvůli bezpečnosti vylézt z vlaku ven. Nikdo nic nevěděl, nejhorší byla ta neinformovanost a nejistota,“ řekl Rossi, který také uvízl před Lipníkem nad Bečvou.
Z čekání ho naštěstí vysvobodila po několika hodinách přítelkyně. „Přijela pro mne autem v docela brutální průtrži mračen. Z Prahy jsem vyjížděl před pátou odpolední, do Ostravy jsem dojel v jednu v noci. Jiní na tom byli samozřejmě podstatně hůř,“ dodal.
Nárok na kompenzaci
Od nedělního večera do pondělního rána se výpadek dotkl desítek tisíc lidí. „Ovlivnilo to provoz až 50 vlaků Českých drah. Jelikož to zasáhlo nejvytíženější přepravní období v týdnu, tedy nedělní podvečer a večer, bavíme se nyní o vyšších jednotkách tisíc cestujících,“ řekl Novinkám mluvčí Českých drah Filip Jedelský.
I když se vlaky v neděli večer rozjely po jedné koleji, problémy se zpožďováním pokračovaly dál. „Samozřejmě to omezení dále trvá, tedy počty se budou zvyšovat,“ dodal mluvčí.
České dráhy se snažily nekomfortní situaci cestujícím zpříjemnit, lidé například dostali poukázky do jídelních vozů v hodnotě 100 korun, aby se mohli občerstvit.
„Za každé takové situace se snažíme udělat maximum pro komfort cestujících. Kde je to možné, rozdávají se vouchery a další kompenzace přímo ve vlaku, rozdává se například voda zdarma a podobně,“ řekl Jedelský.

Krádež kabelů zastavila vlaky na koridoru. Na snímku stojící vlaky v Lipníku nad Bečvou
Cestující mají podle něj nárok i na finanční kompenzaci za vzniklé zpoždění, a to i v situacích, kdy na vině není dopravce, jako je tomu v tomto případě. „Ve zkratce, za zpoždění do dvou hodin se vyplácí odškodnění 25 procent z ceny jízdného, za delší zpoždění je kompenzace 50 procent z ceny jízdného,“ dodal.
O kompenzaci mohou žádat i zákazníci RegioJetu. „Všichni cestující, kterých se zpoždění dotklo, budou kompenzováni podle pravidel naší Garance včasného příjezdu. Výše náhrady se odvíjí od délky zpoždění – v některých případech může dosáhnout až 100 procent ceny jízdného. Kompenzace probíhá automaticky, obvykle do 48 hodin od uskutečnění cesty,“ uvedl mluvčí RegioJetu Lukáš Kubát.
Vlak musel kvůli zlodějům prudce brzdit
Z krádeže kabelů jsou podezřelí tři muži. Policie je už zadržela. Podle ní přeřezali přibližně 50 metrů zabezpečovacího kabelu a přerušili napájení návěstidel. Ohrozili přitom projíždějící vlak, který musel prudce brzdit. Škoda dosud nebyla vyčíslena, ale pohybovat se bude ve statisících korun.
Muže policisté podezírají z krádeže a poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení z nedbalosti, hrozí až pět let vězení.
I v pondělí se asi v šestikilometrovém úseku u Lipníku nad Bečvou jezdilo v omezeném režimu po jedné koleji. Regionální vlaky byly nahrazeny autobusy, dálkové vlaky se zpožďovaly v průměru o několik desítek minut. Provoz na koridoru Správa železnic obnovila po 14:00.


