Hlavní obsah

Za mřížemi, ale s užitečnou prací. Call centrum dává odsouzeným ženám naději i smysl života

2:54
2:54

Poslechněte si tento článek

Za zdmi věznice Drahonice se odehrává každodenní rutina, která má s klasickou představou o výkonu trestu jen pramálo společného. Místo nekonečného stereotypu tu některé odsouzené ženy usedají ke stolům, nasazují sluchátka a pouštějí se do telefonátů se zákazníky. Přímo v areálu věznice totiž funguje call centrum. Režim, který zde panuje, se velmi podobá běžnému pracovnímu dni na svobodě.

Call centrum ve vězniciVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

„Pro mě to znamená únik z prostředí, ve kterém se nacházím. Přijdu si tady jako v reálném životě, ne jako ve vězení,“ řekla Novinkám jedna z operátorek jménem Dita. Odsouzena je za distribuci drog, čeká ji ještě sedm let za mřížemi. Přesto dnes tráví dny něčím, co jí dává smysl. „Vím, že dělám dobrou věc. A to je tu nejdůležitější pocit. Být nějak užitečná.“

Call centrum ve věznici funguje v režimu, který by laik jen těžko odlišil od běžné firmy. „Operátoři přijdou ráno do práce, mají pauzy, pracují na zpětných vazbách, motivaci i zlepšování výkonu. Jediný rozdíl jsou mantinely dané vězeňským prostředím,“ vysvětlila manažerka vězeňských call center firmy Conectart Ilona Kmošková.

Projekt začal už před několika lety. „Vnímali jsme na trhu prostor, a hlavně sociální přesah. Nešlo nám jen o pracovní sílu, ale o možnost pomoci odsouzeným splácet svůj dluh společnosti,“ uvedla dále Kmošková. A doplnila, že i přes jisté komplikace má projekt jednoznačný přínos: „Vnímám tam progres lidí. Posouvají se a rostou.“

Foto: Novinky

Dita se věnuje hlavně spolupráci s Linkou bezpečí. Pomáhá jí shánět dary.

V současnosti ve věznici Drahonice pracuje v call centru okolo dvaceti odsouzených žen. Jak vysvětlil zástupce ředitele věznice Karel Berthold, jde o vnitřně střežené pracoviště. „To nám umožňuje zaměstnat i ty vězně, které bychom jinak nemohli pustit mimo areál, například odsouzené za násilné trestné činy.“

Není to ale práce pro každého. „Výběr nám dost zužují požadavky na komunikační dovednosti. Přesto věříme, že po dokončení větších prostor budeme moci zaměstnat více lidí,“ dodal Berthold.

„Pro nás jsou to zaměstnanci“

Bezpečnost je v projektu klíčová. Vězni nemají přístup na většinu internetu, všechny jejich aktivity jsou monitorovány. „Je to o důvěře, ale zároveň o jasných pravidlech. Pro nás jsou to zaměstnanci. Neposuzujeme, co udělali. Od 8 do 16:30 jsou to kolegové,“ shrnula Kmošková.

Foto: Novinky

Jen v Drahonicích pracuje v call centru kolem dvaceti žen. Projekt funguje i v dalších věznicích po Česku.

Nejde však jen o volání zákazníkům energetických firem nebo operátorů. Conectart navázal spolupráci i s Linkou bezpečí. „Jsem na to opravdu pyšná. Pomáháme sbírat dary, aby mohla organizace fungovat lépe,“ prozradila manažerka call centra. I odsouzení tak mají možnost prací přispět na smysluplný projekt.

Call center ve věznicích společnost provozuje celkem pět. Kromě Drahonic také například ve Věznici Mírov nebo od loňska v Pardubicích.

Pro odsouzené však nejde jen o práci. Jde o důvěru, druhou šanci a možnost začít znovu i tam, kde by to málokdo čekal. Jak dodala Dita: „Cítím, že tady dělám něco dobrého. A to mě drží nad vodou.“

Související témata:

Výběr článků

Načítám