Článek
Možná si říkáte: „Dovolená doma? A co jako? Budu se opalovat pod stropním světlem a popíjet Pina Coladu z hrnku na zubní kartáčky?“ Přesně tak! A ještě si k tomu můžete pustit zvuky moře z YouTubu. Říká se tomu staycation (z angličtiny „stay“ = zůstat + „vacation“ = dovolená), což lze přeložit jako zůstaň a odpočívej, aniž bys musel na druhý konec světa.
„Tento termín se začal používat v odborné literatuře po roce 2000, kdy se objevily i jiné příbuzné termíny, například agrocation pro pobyt na farmách v blízkosti měst, nearcation, což je krátká dovolená, během které turisté navštěvují místa v blízkosti svého bydliště, nebo daycation, což jsou jednodenní výlety po okolí pořádané o víkendech a ve dnech pracovního volna,“ vysvětluje Pavel Černý, vedoucí katedry turismu a hospitality managementu FMV VŠE.
Staycation zažil raketový vzestup v době pandemie koronaviru, kdy cestování dostalo stopku a domácí pyžamová turistika zelenou. A světe, div se, tenhle trend nám zůstal.
Smysl pro ekologii
Experti na turismus a hotelnictví z USA a Číny provedli studii o trendu „dovolených doma“, a zjistili, že staycation se stane běžnou součástí turistického ruchu. Lidé zjistili, že je volno nemusí stát celou výplatu a dokážou mít klid a dobít energii, aniž by se přitom vyčerpali.
„Jde o radost z jednoduchých požitků sdílenou s těmi, které milujete. Nemusíte balit. Mimochodem jednou z nejvíce neoblíbených činností je právě balení. Nemusíte zařizovat hlídání pro chlupatého mazlíčka, nemusíte nic zařizovat,“ vyjmenovává pozitiva H. G. Parry z Daniels College of Business. Navíc, kdo jiný vám uvaří lepší kafe než vy sami?
Tento typ dovolené sice může vypadat jako tip pro nízkorozpočtové cestovatele nebo pro pohodářské studenty, ale ve skutečnosti to tak být nemusí.
„Určitě souvisí se stále častěji prosazovaným konceptem slow motion a slow turismus, což znamená nesbírat destinace a zážitky v množství, ale v kvalitě prožitku. Tento koncept má také potenciál přilákat turisty do méně známých a navštěvovaných destinací. Pokud odjedu s cílem zažít Itálii, nemusím nutně do Říma a Benátek, pokud mě zajímá kultura, gastronomie a příroda,“ říká Pavel Černý. A je jisté, že staycation ve smyslu snižování environmentální zátěže minimálně z dopravy při pohybu na delší vzdálenosti pozitivní dopad jistě má.
Hezky česky
Ne každý se touží vykoupat v moři nebo poznat z blízka jiné kultury. Až 65 % Čechů chce trávit dovolenou doma, jak ukázal aktuální průzkum české centrály cestovního ruchu CzechTourism. Letní pobyt v Česku trvá v průměru devět dnů a Češi za něj utratí zhruba 9707 Kč na osobu, což je o 423 Kč víc než loni. A někteří - a je jich stále víc - se drží se hesla: Všude dobře, doma nejlíp.

Mezi hlavní důvody uvádějí nedostatek financí (61 %), pro čtvrtinu je pak dovolená doma cílené rozhodnutí (jako důvod uvádějí větší pohodlí, bližší atmosféru z tuzemských míst).
Pokud bychom se na trend dovolených doma podívali z ekonomického pohledu a utrácení, v domácím turismu podle Pavla Černého utrácejí cestovatelé - tedy ti, kteří aspoň jednou přenocují - asi jednu pětinu svých výdajů. A pozor, jednodenní návštěvníci dokonce 50 procent. Ve srovnání s výjezdovými turisty, kteří za zboží utrácejí kolem 12 procent. Naše výdaje pak mají nesporné ekonomické přínosy pro tuzemskou ekonomiku.
Zahrada potěšení
Abyste ochutnali kousek Česka, nemusíte ani cestovat do míst, která jsou přeplněná turisty. Stačí vyjet na kole do vedlejší vesnice a určitě vás tam okouzlí něco, o čem jste předtím neměli tušení.
Znovuobjevit lze i vlastní zahradu. Poslední dva roky patřím i já k hrdým propagátorům staycationu. A je úžasné, kolik skrytých skvostů na své zahradě nacházím - od skleněného sklíčka, s nímž jsem si jako dítě hrála, po množství trvalek, které se učím poznávat.
A když chci, stačí si zabalit svačinu do batůžku a vyrazit po turistické stezce na výlet podél řeky, naobědvat se v místní hospůdce, nebo zajít do regionálního muzea.
Pobyt doma nás učí zpomalit, prozkoumávat okolí a ocenit krásy, které máme přímo před dveřmi. Tenhle benefit vyzdvihuje i František Reismuller, ředitel CzechTourism: „Dovolená v Česku má pro Čechy silné kouzlo. Nabízí jistotu, pohodlí, kvalitní služby a bohaté zážitky - od přírody přes památky až po vynikající jídlo. Až 77 procent lidí říká, že při cestování po Česku aspoň občas ochutná místní specialisty, což představuje významnou podporu pro lokální producenty a podnikatele.“
Skrytá past
Staycation může být pro psychickou pohodu stejně přínosný jako klasická dovolená mimo domov. Jak připomíná vztahová poradkyně a koučka Jana Řehulková, nejde totiž o cílovou destinaci, ale o to, zda si dovolíme z režimu „musím“ přepnout do režimu „můžu“.
„Lidé často mají tendenci brát si volno jako příležitost dohnat resty. Jenže to není odpočinek, jen jiná forma práce,“ připomíná. Je proto velmi důležité se od každodenní rutiny „odstřihnout“, což podle odbornice vyžaduje disciplínu.
„Když zůstáváme doma, naše prostředí nás neustále vyzývá k návratu do automatismu. Vidíme třeba neumyté nádobí a najednou už ho uklízíme. S tím je třeba vědomě pracovat. Pomáhá nastavit si staycation v hlavě opravdu jako dovolenou,“ radí.
Partnerská výzva
Příležitostí i výzvou může být staycation pro páry. Ty, které ji pojmou opravdu jako dovolenou, si často paradoxně odpočinou víc než na lehátku u moře.
„Měla jsem klienty, kteří si každý den doma nasimulovali jiný stát - jeden den italské jídlo, druhý řecké večery na balkoně, přidali film z dané kultury - a hlavně žádné telefony,“ říká Jana Řehulková.
Jsou dokonce i páry, které si zabalí pár věcí a přesunou se do pokoje pro hosty. Tváří se, že jsou v hotelu. Zní to jako bláznivá hra, ale prý to funguje. Pro vztahy, které trpí nedostatkem pozornosti, může jít o záchranný kruh a šanci, jak se na sebe znova naladit.
„Na druhou stranu, pokud partneři nejsou zvyklí spolu trávit čas bez rozptýlení, může to být zrcadlo. Často se objeví frustrace, protože si staycation každý představuje jinak - jeden chce klid a knížku, druhý výlety a plánování,“ dodává odbornice.
Anketa
Ať už sami, nebo v páru, pokud staycation pojmeme vědomě a dovolíme si zpomalit, bude to mít pozitivní vliv na duševní zdraví.
„Zmizí tlak spojený s cestováním a zůstane to podstatné - klid, prostor pro sebe a blízké, a pocit, že teď nikam nemusím,“ vyzdvihuje Jana Řehulková. U lidí, kteří se cítí přetížení a přestimulovaní, zafunguje právě taková dovolená jako forma psychohygieny. Protože pokud chcete, aby si hlava opravdu odpočinula, je třeba mentálně vystoupit z běžného rytmu a přestat řešit to, co vždycky.
Staycation
Pro a proti
Pozitiva:
- Odpadá stres z cestování, únava z přelidněných míst a očekávání.
- Získáte více flexibility – můžete si naplánovat den a program podle aktuální nálady.
- Máte menší náklady a často také větší klid.
Negativa:
- Hrozí vyšší riziko sklouznutí zpět do rutiny – když už jsem doma, tak ještě uklidím.
- Okolí může vaše volno narušovat, ať už jde o hlučné sousedy nebo nezvané návštěvy.
- Zažijete méně intenzivní změnu prostředí, která někomu chybí ke skutečnému „přepnutí“.