Hlavní obsah

Zmrzlinový paradox aneb Proč je často lepší mít méně věcí na výběr

Možná si také myslíte, že mít více možností znamená vždy větší svobodu a větší šanci na štěstí, ať už jde o desítky druhů kávy nebo jogurtů až po stovky investičních produktů nebo destinací pro další dovolenou. Ve skutečnosti je však vztah mezi možnostmi a spokojeností složitější.

Foto: Profimedia.cz

Čím více možností je, tím větší je tlak na správné rozhodnutí (ilustrační foto).

Článek

Americký psycholog Barry Schwartz už v 90. letech ukázal, že příliš mnoho možností může být spíše na škodu. Ve své knize Paradox of Choice popsal experiment, který se proslavil jako „zmrzlinový paradox“. Lidé si v něm vybírali mezi 31 příchutěmi zmrzliny, přičemž byli se svou volbou méně spokojeni, než když měli na výběr jen z pěti druhů.

Tento jev se označuje jako přetížení volbou. Čím více možností máme, tím větší je tlak vybrat tu nejlepší. To ale vyžaduje více úsilí, podporuje perfekcionismus a často vede k úzkosti, tzv. rozhodovací únavě a nakonec i k rezignaci.

Negativní důsledky, které přímo sabotují spokojenost:

  • Rozhodovací paralýza

Množství možností způsobuje, že se rozhodování neustále odkládá, nebo se z něj stává neúměrně složitý proces. Výsledkem je prokrastinace, a to i u banálních záležitostí.

  • Následná lítost

I když je volba provedena, následuje přemýšlení o ztracených příležitostech. Což snižuje spokojenost, protože je snadné si představit, že jiná varianta mohla být o něco lepší.

  • Emoční únava

Každé rozhodnutí spotřebovává kognitivní energii. Stres z neustálého zvažování detailů vede k rozhodovací únavě, která pak brání v efektivním řešení skutečně důležitých problémů.

Klíčem je naučit se rozlišovat mezi rozhodnutími, které lze později snadno změnit (reverzibilními rozhodnutími), a těmi, které mají dlouhodobé a strategické důsledky, což je například volba partnera nebo změny v kariéře. Pouze ta druhá si zaslouží plnou a soustředěnou pozornost.

U rozhodnutí, na kterých až tolik nezáleží, je rozumné se příliš nezdržovat. Možná si vzpomenete na Steva Jobse a jeho černý rolák nebo času odolávající mikádo Anny Wintour. V obou zmíněných případech jde o zjednodušování rozhodnutí, která nejsou důležitá. To neznamená, že by nezáleželo na vzhledu nebo osobní image, naopak. Je to ale ten typ rozhodnutí, které můžete dobře promyslet jednou a nečinit opakovaně. Pokud se totiž každé ráno vyčerpáte už výběrem oblečení, může vám později během dne něco důležitého uniknout.

U reverzibilních rozhodnutí si proto nastavte osobní filtry:

  • Zjednodušte drobná rozhodnutí

Rutina je do jisté míry kamarád. Zvolte si svůj styl a držte se ho. Menu si třeba projděte na týden předem. Vědomě se rozhodněte, že kávu si dáte pouze doma. Pečujte o své návyky, u kterých cítíte, že vám prospívají. Jen dejte pozor, aby vás rutina nezačala svazovat.

  • Stanovte limity předem

Ještě předtím, než se ponoříte do hledání, definujte si nejprve své potřeby. Vyberte maximálně 3–5 kritérií nebo možností. Chcete-li koupit kávovar, neprocházejte 50 modelů, ale 3 nejlepší splňující vaše představy.

  • Dejte šanci dostatečnosti

Vědomě se rozhodujte pro dostatečně dobrou možnost, namísto hledání nejlepší možnosti. Uvolníte tím velké množství kognitivní kapacity, energie a času, takže se vám dostatečně dobrá volba ihned vyplatí.

Takzvaný rozhodovací minimalismus není projevem lenosti, ale formou disciplíny. Zmrzlinový paradox ukazuje, že skutečná svoboda se nachází ve vědomém omezení. Čím více možností eliminujete, tím více energie a času budete mít na ty volby, které skutečně mění život a svět.

Výběr článků

Načítám