Článek
Často je srovnávána s Boženou Němcovou, s níž ji spojoval zájem o život na českém i moravském venkově. Pro svá stěžejní díla si zvolily stejný název Babička. Ovšem zatímco Němcová idylicky popisuje laskavou a moudrou stařenku, Marie podává faktický portrét staré, upracované a bídou soužené prosté ženy.
Pro obě autorky literární dílo znamenalo úspěch, ovšem popularita velmi oblíbených Mariiných knih se postupně vytratila. V tomto „souboji“ je Němcová historickou vítězkou, protože psala česky. Marie si zvolila němčinu, která po nástupu druhé světové války i po ní nebyla rozhodně jazykem, kterému by zdejší svět literatury fandil. Poválečnou garnituru dráždilo také hluboké humanistické poselství autorčina díla.
Básně na papírku
Marie von Ebner-Eschenbachová, rozená hraběnka Dubská z Třebomyslic, přišla na svět v roce 1830 na zámku v obci Zdislavice u Kroměříže. Její matka Marie von Vockelová zemřela šestnáct dní po narození dcery.

Pocházela z protestantského rodu, který byl do šlechtického stavu povýšen ve 2. polovině 18. století a raně barokní zámek ve Zdislavicích vlastnil od roku 1800. Původ otcovy rodiny sahá až do 12. století k moravskému rodu Dubských z Třebomyslic.
Majetek ztracený v konfiskacích po účasti ve stavovském povstání získal hraběcí rod zpátky v 18. století. Napoleonské války přežil Mariin otec Franz von Dubský. Působil ve francouzských válkách a v osobní službě císaře Františka II.
Po smrti manželky se oženil ještě dvakrát, přičemž pro Marii bylo zásadní jeho druhé manželství s Xaverinou, hraběnkou Kolowrat Krakowskou.

Čas na psaní i četbu knih měla i díky tomu, že manželství s Mořicem zůstalo bezdětné.
Nevlastní matka výrazně podpořila Mariin literární talent a zajistila jí setkání se spisovatelem a dramatikem Franzem Grillparzerem. Mladá hraběnka začínala psaním básní, které si tajně poznamenávala na útržky papíru.
O její básnické tvorbě se Grillparzer vyjádřil pochvalně, ocenil její pozorovací schopnosti a smysl pro rytmus. Jeho slova byla nejen motivací, ale také umlčela nesouhlasné projevy příbuzných k literární tvorbě mladé dámy. Zejména babička Vockelová považovala psaní za hřích a nebezpečí pro výchovu šlechtičny. A nebyla v rodině zdaleka jediná.
Ženské postavy
První Mariiny literární pokusy byly francouzsky psané básně. Za ně si vysloužila pokárání od bratrance Mořice, protože všechny vzdělané vrstvy mluvily německy. Marie byla od raného dětství v kontaktu i s češtinou, o což se zasloužily dvě české chůvy ve Zdislavicích, kde rodina trávila léto.
Na zimu se přesouvala do Vídně, kde se Marie plnými doušky oddávala četbě a divadlu. Právě časté návštěvy představení v Burgtheatru znamenaly obrat v její literární tvorbě, kdy se přiklonila k dramatu.
Marie Von Ebner-Eschenbachová (13. 9. 1830, Zdislavice – 12. 3. 1916, Vídeň)
- Německy píšící česká rodačka
- První žena s doktorátem z vídeňské univerzity
- Významná představitelka kritického realismu
- V textech zachycovala převážně život na moravském venkově
O patnáct let starší bratranec Mořic von Ebner-Eschenbach ovlivnil Mariin život ještě jednou, a to když si ji vzal za ženu. Mladá šlechtična se stala ženou v domácnosti, ale také pronikla do nejvyšších kruhů vídeňské společnosti včetně významných literátů. Díky nim měla přehled o soudobé německé i světové literatuře.
Manželství zůstávalo bez dětí, a tak měla dost času na psaní, kterým trávila všechen volný čas. Každé léto se pravidelně vracela na Moravu. Svou rodnou vesničku si zamilovala natolik, že si v ní přála být pochována.
Mariin pozorovací i literární talent léty dozrával. V roce 1858 jí vyšla anonymně humoreska Z Františkových lázní. Pozornost příliš nevzbudila a svou prvotinu nehodnotila kladně ani sama autorka. Následovala dramata, ale ani ta se nedočkala úspěchu.
Zásadní změnu ve spisovatelské dráze jí přinesl odklon k próze a k ženským postavám. Povídka Babička publikovaná v roce 1875 vychází ze skutečného příběhu o staré ženě a útrapách, které ji v životě potkaly. Skutečný průlom a první velký literární úspěch ale zaznamenala románem Božena vydaným o rok později. Psychologický portrét české služebné se líbil kritice i čtenářům.
Následovaly další povídky a novely, čtenáři si oblíbili například dílko Hodinářka Lotti (1889), které Marii již definitivně zařadilo mezi uznávané německy píšící spisovatele. V hodinářském oboru dokonce získala výuční list, stala se členkou Vídeňského hodinářského spolku a také vášnivou sběratelkou hodin. Náměty ovšem nečerpala jenom ze světa lidí, o čemž svědčí příběh loveckého psa Krambambuli (1889), který byl dokonce o století později zfilmován.
Sběratelka cen
Mariino a Mořicovo manželství zůstalo až do konce bezdětné. Mořic, řádný profesor fyziky a chemie na ženijní akademii, byl častým kritikem úrovně rakouské armády, což vyústilo v předčasné penzionování. Ve výslužbě sepisoval svoje paměti, jež kromě jiného přibližují Mariin život a tvorbu, kterou neúnavně podporoval.
Její literární dílo je žánrově rozmanité, zahrnuje povídky, bajky, pohádky, eseje z cest i aforismy a memoáry. Ovlivnila ho ruská realistická literatura, především Turgeněv, Tolstoj a Dostojevskij, jejichž díla vystihuje pravdivé a objektivní zobrazení typických charakterů a psychologická analýza postav.

Navzdory nesouhlasu příbuzných se Marie věnovala literární tvorbě po celý život.
Podstatou Mariiny tvorby s převážně sociální tematikou se stal život rakouské šlechty i prostého venkovského lidu, který pozorovala na moravských vesnicích. Ačkoliv někdy není lokalizace místa přesně určena nebo není uveden název, z líčení krajiny lze vesnici nebo město snadno poznat.
Právě díla z prostředí moravského venkova, jejichž hlavními hrdiny jsou neněmečtí příslušníci nižších společenských vrstev, jsou považována za nejzdařilejší. Objektivně dokázala popsat nejrůznější sociální typy, k nimž patřili jak příslušníci středního a šlechtického stavu, tak služebníci, čeleď a lidé na okraji společnosti. Vůči aristokracii zastávala spíše kritické stanovisko, především poukazovala na charakterové nedostatky a sociální nadřazenost.
Marie se dnes řadí k významným představitelům kritického realismu na Moravě, kteří se v 19. století prosadili v německy mluvícím světě. V roce 1898 byla vyznamenána nejvyšším rakouským civilním řádem, Čestným křížem za vědu a umění. A hned dvakrát byla nominována na Nobelovu cenu za literaturu, a to v letech 1910 a 1911.