Hlavní obsah

Černý jin jang. Sloupek Štefana Švece

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Slušnou část mládí jsem strávil hledáním Rovnováhy. Meditoval jsem, kontemploval, hledal přítomný okamžik a studoval mindfulness. Chtěl jsem zmoudřet, protože svět byl příliš složitý a smutný a já hledal jednoduchost i úlevu od bolesti.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Dodnes potkávám mladé lidi, kteří to mají stejně. Třicetiletí buddhisté vidí život jako mandalu, jejíž strasti smaže jediné fouknutí. Mluví tichým, pevný hlasem, vyzařují moudrost sedm a půl metrů dopředu a svět je nemůže ničím překvapit. Taoisté z korporátního světa vědí, že stravenky a zaměstnanecké akcie k nim připutovaly vůlí Vesmíru. Když jdou ve značkovém pulovru na slaďovací meeting s tím debilem z marketingu, vidí kolem sebe vlát neviditelné lněné roucho.

Naštěstí v tom nejsou sami. Sdostatek kurzů, duchovních škol a víkendových seminářů pro ně má nabídku focusingu, dhammy, cesty pokojného bojovníka, opuštění a odpuštění, poutí pouští, sebepřijetí a sebezáporu. Kdo tím projde, musí dosáhnout osvícení, i kdyby tibetské mísy padaly.

Vyznavači meditace často mluví o svém Středu. Oprošťují se od všeho chtění, neboť své touhy zanechali spolu s dalším nepotřebným harampádím před vchodem do dojo. Kdybyste jim nabídli pytel s miliardou dolarů, Miss World a dekretem na funkci amerického prezidenta, přehlédli by to vše jako mrtvého tarbíka na kraji cesty.

Japonština neexistuje. Sloupek Štefana Švece

SALON

Být jako Buddha, stát se v pětatřiceti osvíceným a zbavit se všech strachů i přání vypadá lákavě. Co když je ale život o něčem jiném? Umrtvit své touhy a žít ze svého Středu znamená neprožít svou vlastní bolest. Odstřihnout své kraje, vlastní extrémy smutku, strachu, hněvu a radosti a držet svou mysl v bezpečném dolíku uprostřed. To je rozdíl mezi východními naukami a křesťanstvím. Tím, o němž Chesterton psal, že je náboženstvím extrémů.

Během jedné meditace mě napadla kacířská myšlenka: Co když život neznamená oprostit se od života? Co když pro to, abychom dosáhli reálného pokoje v srdci, potřebujeme prožít veliké a těžké věci – smutek až k smrti, bolest k nesnesení, radost až k nebi nebo hněv, který chce zabíjet? Co když se snaha najít osvícení bez nich podobá pokusům vykopat studnu kávovou lžičkou – nemáte prostě potřebné nástroje? Co když je ke svatosti nutné být neskutečný hříšník?

Jin a jang je krásný a moudrý východní symbol, ve kterém zlo obsahuje dobro a smutek se stále přelévá v radost. My v Evropě ale víme, že černá se někdy přelévá v černou a smutek v sobě obsahuje jen další smutek. Než si to opravdu do hloubky prožijeme, může být sebeusilovnější meditace planá.

Reklama

Související články

Japonština neexistuje. Sloupek Štefana Švece

Přestal jsem v ten jazyk věřit. Podobně jako se historik Heribert Illig domnívá, že 7., 8. a 9. století evropského středověku nikdy nebylo a vymysleli si je...

Po Bachovi Nedvědy. Sloupek Štefana Švece

„Napište mi na papír, co vás nezajímá a co nikdy nechcete zkusit,“ začal kdysi svou první hodinu náš vyučující v předmětu Kreativita v reklamě.

Výběr článků

Načítám