Hlavní obsah

RECENZE: Všechny báječný důvody, proč žít

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Richard Krajčo po deseti letech úspěšného hraní inscenace Deštivé dny s Davidem Švehlíkem v pražském Divadle Ungelt zde nastudoval další titul, monodrama Všechny báječný věci.

Foto: Jan Malíř

Richard Krajčo v jedné z intimních scén Viktorovy výpovědi.

Článek

Hra vznikla ze spolupráce britského dramatika Duncana Macmillana a herce Jonnyho Donahoea, známého stand-up komika, a pohybuje se na rozhraní mezi divadlem a terapií.

Už jste si někdy zkusili sepsat seznam věcí, pro které stojí za to žít? Viktor ho začal psát v sedmi letech, poté, co se jeho matka poprvé pokusila o sebevraždu. A po odmlce se k němu vrátil, položky narůstaly, připojovali se další lidé, kteří chtěli pojmenovat věci, jež stojí za život – ať už je to zmrzlina, žlutá barva, oblíbená deska, anebo být s někým, koho mám rád.

Foto: Jan Malíř

Režisérka využila i Krajčovy druhé životní role zpěváka a muzikanta.

Hra se obvykle uvádí v prostoru arénového typu s diváky usazenými v kruhu a za plného osvětlení. Herec v průběhu představení zve k sobě vybrané diváky, kteří mu „zahrají“ postavy jeho příběhu. Spoluúčastí diváků se inscenace blíží terapii a improvizovaný charakter těchto výstupů zaručuje, že každé představení bude jiné.

Režisérka Karin Krajčo Babinská se text pokusila inscenovat v duchu divadelní iluze. Richard Krajčo příběh přibližuje divákům v setmělém hledišti na realisticky pojaté scéně. Posiluje se tak intimita a křehkost výpovědi chlapce, který zdědil matčin sklon k depresím. Krajčo je v této roli velmi přesvědčivý, vyhýbá se úspěšně osidlům sentimentu, má přirozený dar kontaktu s diváky, citlivost prožitku, a uplatní se dokonce i jako zpěvák.

Foto: Jan Malíř

Richard Krajčo se seznamem Všech báječných věcí, pro které stojí za to žít.

Nicméně, i když scény s diváky vytaženými na scénu mají svůj insitní půvab, v nastoleném typu intimní divadelní výpovědi zároveň ruší křehkost situací, a to dost citelně. Ostych „herců“ i smích publika vstupují do hry někdy i hodně nežádoucím způsobem. A to se při premiéře na scéně neocitli diváci s ambicí předvést svůj dramatický talent.

Všechny báječný věci tak kolísají mezi iluzí divadla a zábavností terapeutického stand-upu. Přesto se, především díky Krajčovu hereckému vkladu, mají šanci stát další diváckou položkou ungeltského repertoáru, a to nejen pro Krajčovy početné fanynky.

Duncan Macmillan a Jonny Donahoe: Všechny báječný věci
Překlad Magdaléna Zelenková, režie Karin Krajčo Babinská, výprava Marek Cpin, dramaturgie Pavel Ondruch. Premiéra 26. ledna v Divadle Ungelt, Praha.
Hodnocení: 70 %

Karin Krajčo Babinská: S mužem se na sebe můžeme spolehnout, zastupujeme se, pomáháme si

Styl

Richard Krajčo: Prasklá pneumatika? S Davidem Švehlíkem bychom volali o pomoc

Film

Mohlo by se vám hodit na Firmy.cz: DIVADLO UNGELT s.r.o.

Molo by se vám hodit na Zboží.cz: Srdcebeat - Kryštof [CD]

Reklama

Související články

RECENZE: Válka je utrpení, čekání i práce

Inscenací reagujících na napadení Ukrajiny Ruskem vzniklo za posledních deset měsíců v českých divadlech hodně. Tu zatím poslední, jež měla pod názvem Nezlamni...

Výběr článků

Načítám