Hlavní obsah

RECENZE: Nespolehlivé trajektorie lidských údělů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pocit, že nám osud záměrně přihazuje do cesty rozličné nechtěné zážitky, abychom se z nich poučili, asi zažil každý. Vždycky ale k napravení charakteru nedojde. Po Hendrixově kytaře o toxicky maskulinním hudebníkovi se Kateřina Dubská v nejnovější próze Třicátý kilometr zahloubala do pasti opakujících se vztahových smyček, partnerských i rodinných.

Foto: Cosmopolis

Obal knihy

Článek

Hlavní roli vedle pětice protagonistů hrají, jak už naznačuje knižní titul, auta. Neslouží přitom jen jako takříkajíc přibližovadla, ale i coby demonstrace moci, zejména patriarchální, hračka pro vybouření nezralých jedinců nebo místo, kde probíhají ty nejintimnější mezilidské rozhovory.

Na co však často, možná cíleně, zapomínáme, je fakt, že jsou zároveň smrtonosnými prostředky.

Letošní spisovatelčin román právě tragickou dálniční havárií dává do chodu nepředvídatelnou dějovou mozaiku, do níž se promítají všednější i zvláštnější situace, které všichni známe. Ať už jde o střet rodičů s marnotratnými potomky, mimomanželskou aféru, jíž nemůže ani jeden z nevěrníků odolat, nebo občas až zoufalou touhu neskončit sám.

RECENZE: Jedna chobotnice a jedna uklízečka. Přátelství, které rozněžní

Kultura

Kateřina Dubská nakukuje do všemožných síní života, které nepřestávají bavit. Ačkoli záclonu soukromých záležitostí poodhrnuje v dostatečné míře, schovává si sama pro sebe pár nevyřčených tajemství, čímž čtenáře patřičně udržuje ve střehu.

Pohříchu nadužívaná kompozice

Již šestý beletristický počin úspěšné nakladatelky poskytuje pozoruhodnou, byť v posledních letech nejen na literární, ale i filmové scéně nadužívanou kompozici, totiž zdánlivě nesouvisející oddělené části se vzájemně se neznajícími postavami, které v jeden moment natrefí na nečekaný průsečík, jenž zásadně ovlivní příští dění.

Poněkud přebytečná je pak kapitola, která nabízí jakési mravokárné rozuzlení v paralelním vesmíru. Lehce působí coby zadostiučinění pro ty, kteří by se snad se smutným uzavřením některých z předešlých příběhů nedokázali smířit.

Třicátý kilometr je přesto osvěžujícím ponorem do těch nejtmavších zákoutí duší, jichž je autorka výtečnou pozorovatelkou i interpretkou. Současně je pro Kateřinu Dubskou potvrzením, že si v bezbřehých vodách románů těžících z paradoxů každodennosti našla své místo.

Kateřina Dubská: Třicátý kilometr
Cosmopolis, 216 stran, 399 Kč
Hodnocení: 70 %

RECENZE: Petra Dvořáková polevila v emotivnosti i žertech

Kultura

Reklama

Výběr článků

Načítám