Hlavní obsah

RECENZE: I dobré hry je někdy těžké resuscitovat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Divadlo na Vinohradech uvedlo v překladu a režii Šimona Dominika ranou komedii britského klasika G. B. Shawa Člověk nikdy neví. Na českém jevišti se hraje málo, takže pokus o její oživení se zdá být záslužný, zvláště vyjadřuje-li se v ní Shaw k dnes znovu diskutovaným otázkám ženské emancipace.

Foto: Viktor Kronbauer

Zleva Antonie Talacková (Lanfrey Clandonová), Sabina Rojková (Dolly), Jiří Roskot (Phil) a Markéta Děrgelová (Glorie).

Článek

Činí tak ovšem ve společenských konvencích roku 1896, kdy hra vznikla. V tomto zakotvení Shaw s konverzační brilantností polemizuje s možností, že by feministická výchova dcery emancipované spisovatelky Lanfrey Clandonové mohla překonat přirozenou přitažlivost dvou pohlaví, stejně jako s tehdejší společenskou nutností mít solidního otce, aby bylo možné uvést dospívající děti do společnosti.

Snaha spojit dobově zakotvenou hru se současným feminismem je ale stejně problematická jako v programu otištěná stať Tonyho J. Stafforda o srovnatelnosti Shawovy komedie s vrcholnými Shakespearovými komediemi. To druhé ostatně přesvědčivě vyvrátil už Milan Lukeš v doslovu ke svému překladu Shawovy hry z roku 1963.

Co zůstává pro dnešní kvalitní inscenování Shawovy hry, je její konverzační ironická brilantnost, vtělená do řady vtipných point, a některé postavy poskytující vděčné herecké příležitosti. Především číšník Walter, jehož Jaroslav Satoranský kreslí s noblesou typickou pro vrcholné reprezentanty této profese i s vlídnou ironií, s níž sleduje a hodnotí okolní svět.

Foto: Viktor Kronbauer

Se Shawovým textem si dokonale rozumí Jaroslav Satoranský jako číšník Walter.

Spolu s ním osvědčuje talent pro konverzační brilantnost Daniel Bambas jako zamilovaný zubař Valentin a také Antonie Talacková jako paní Clandonová. Ostatní doplácejí na nepříliš šťastný nápad spojit konverzačku s temperamentní crazy komedií, což jsou ale světy vzájemně likvidující přednosti obou z nich. Týká se to dvojčat Clandonových v podání Sabiny Rojkové a Jiřího Roskota, a především advokáta Bohuna, v němž Aleš Petráš uplatní zejména svou sportovní vybavenost. Trochu v té místy násilné veselosti zaniká klíčová postava Glorie Clandonové, ačkoli Markéta Děrgelová by ji jistě dokázala obdařit oslnivostí a vtipem.

Foto: Viktor Kronbauer

Antonie Talacková (Lanfrey Clandonová) a Marek Holý (Finch McComas).

Návrat Shawovy půvabné, leč dobově podmíněné komedie působí tak poněkud rozpačitě. I dobré hry je někdy těžké úspěšně resuscitovat.

G. B. Shaw: Člověk nikdy neví
Překlad a režie Šimon Dominik, scéna Karel Čapek, kostýmy Tereza Vašíčková, hudba Matěj Kroupa. Premiéra 18. listopadu v Divadle na Vinohradech, Praha (psáno z reprízy 25. listopadu).
Hodnocení: 60 %

Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo na Vinohradech.

Reklama

Související témata:

Související články

RECENZE: Dramatická i humorná Věc Makropulos

Dramaturgickou linii Janáčkových oper na letošním festivalu Janáček Brno uzavřela v pátek Věc Makropulos v podání Velšské národní opery s hudebním ředitelem...

Výběr článků

Načítám