Hlavní obsah

Náměstíčko skončilo, štáb se stěhuje na Náves

Právo, Novinky, Radmila Hrdinová, ATO Mediaresearch

Desátý díl v pondělí na obrazovkách České televize uzavřel seriál Náměstíčko. Scenárista Jan Míka a režisér Jaroslav Hanuš v něm vsadili na osvědčený dietlovsko-hubačovský model nabízející příběhy "jako ze života", jak ostatně sliboval slogan "Připomeneme vám vlastní příběh". A s pojetím uspěli.

Foto: Tereza Melišová

Lucie Königová

Článek

I závěrečný díl si v pondělí vybrala nadpoloviční většina diváků u obrazovek (50,48 %), zhlédlo jej 2,189 miliónů lidí. Kromě prvního, na který se dívalo 2,047 miliónu zájemců, což představovalo 49,79 procent diváků, všechny následující si vybrala lehce nadpoloviční většina. Největší zájem vzbudil osmý díl, který vidělo 2,429 miliónu lidí.

Namísto centrálně budovaného příběhu zvolili Míka a Hanuš vyzkoušenou formu "bakalářských" samostatných příběhů, při nichž může divák klidně nějaký ten díl vynechat, aniž by v seriálu ztratil nit.

Téma peněz dominovalo

Starobylé náměstíčko na maloměstě, kde si lidé takříkajíc vidí do oken i do ložnice, vytváří vděčný prostor pro rozvíjení mikropříběhů se základní osou rodinných a pracovních vztahů. Jistě ne náhodou zazněla hned v prvním dílu věta "Peníze jsou problém a budou čím dál větší", která by mohla aspirovat na oblíbenou "hlášku".

Kolem peněz se tak či onak točila více než polovina dílů. Zbytek se týkal hlavně rodiny, (mimo)manželských či rodičovských vztahů. Politika sem zasáhla jen v neškodně naivní podobě buditelského novináře, prodeje Náměstíčka či komentářů ústřední důchodcovské dvojice, provázející všech deset příběhů. Mimochodem v podání Luby Skořepové a Josefa Vinkláře to byly nejživější figury seriálu.

Obratně se tu hrálo i na city, takže v galerii nesměla scházet ušlechtilá postava nespravedlivě hynoucí na smrtelnou chorobu, tklivá atmosféra vánoc a nostalgická píseň v podání Hany Hegerové, dodávající seriálu punc solidnosti.

Moralizování a chyby

Scenárista Jan Míka tvrdil, že v každém příběhu je "jadérko skutečné", zatímco dužinu dodal on. Nutno říct, že to byla dužina mnohdy řídká, která by vystačila právě tak na kratinký bakalářský příběh a mnohdy tonula v planém moralizování či dokonce faktických nesmyslech.

Nejde jen o to, že si autoři mohli zjistit, že v Chebu ani v Karlových Varech nejsou operní divadla, kde by se mohl ucházet o místo varhaník Pantoflíček, ale těžko lze uvěřit tomu, že odborný lékař diagnostikující rakovinu v rozvinutém stadiu nechá rozhodnutí o léčbě na vůli a svědomí obvodní lékařky, stejně jako tomu, že se jakákoli vlivná osoba nechá uplatit třiceti tisíci korunami českými.

Nicméně český divák má příběhy ze života rád, a tak Náměstíčku byl ochoten ledacos odpustit, o čemž svědčí vysoká sledovanost seriálu. Na tomto faktu se podepsaly nejen vesměs solidní výkony hereckého obsazení, ale i katastrofální úroveň konkurentů. Proti Náměstíčku Nova nejprve nasadila seriál 24 hodin a pak pohádkový seriál Z pekla štěstí. Prima vysílala detektivky.  

Ve srovnání se ze španělského kabátu špatně přešitou Redakcí, bizarními Rodinnými pouty či Pojišťovnou štěstí to mělo na city a zkušenosti středních vrstev hrající Náměstíčko přece jen snazší. Uvidíme, jak se autorům bude dařit na Návsi, kam se štáb stěhuje natáčet dalších deset dílů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám