Hlavní obsah

První dojmy: Příběhů o útěku za železnou oponu není málo. Perla přesto zaujme

2:14
2:14

Poslechněte si tento článek

Natočit film o vlastních předcích bývá spíše ke škodě než k užitku, pokud je výsledkem čistě sebeterapeutické dílo. Režisérka a scenáristka Alexandra Makarová, jejíž drama Perla promítá karlovarský festival, je ale důkazem opaku. Historický snímek o životě v emigraci, který lze ztratit jediným špatným rozhodnutím, herecky vede Rebeka Poláková. Do kin se dostane 24. července.

Trailer filmu PerlaVideo: CinemArt

Článek

S titulní postavou slovenské malířky v podání Polákové se seznamujeme v roce 1981, kdy už delší dobu žije ve Vídni.

Počátky pro ni coby přistěhovalkyni z východního bloku byly krušné, jelikož se kromě sebe musela postarat i o potomka, jehož v době útěku na Západ nosila v břiše.

Hrdinčina situace se podstatně zlepší poté, co se svými obrazy začne sklízet úspěch a potká budoucího manžela, díky němuž získá rakouské občanství. Jenže přijde nečekaná, v jistém smyslu nechtěná zpráva. Otce její dcery, jenž zůstal v Československu, propustili z vězení, které se zásadně podepsalo na jeho zdraví.

Zůstat v těžce vydobytém blahobytu, anebo zariskovat a vydat se s dítětem za železnou oponu, aby se mohlo setkat se svým tátou?

Perla je postavena před obtížné a divácky přitažlivé dilema, do něhož se zaplétá také její současný, oprávněně žárlivý partner.

Scénář napsala Makarová na motivy osudu své babičky, nicméně se jí ho podařilo stvořit tak, že inspiraci z první ruky nelze rozpoznat. Pod jejím vedením se zrodilo surové dobové drama i smutná romance o milostném trojúhelníku, ve kterém není vítězů, jen poražených.

Foto: CinemArt

Díky analogové textuře má divák filmu Perla pocit, jako by sledoval snímek vzniklý v době normalizace.

Poláková má po letošním nepovedeném snímku Nikdo mě nemá rád znovu hlavní roli a její obsazení se zdá být trefou do černého.

Na rozdíl od zmíněného propadáku, jehož jalovost s jejím hereckým výkonem nikterak nesouvisela, má nyní pro sebe široké plátno, které domalovává do posledního koutu. Protagonistku sebejistě ztvárňuje coby nezávislou, ale i chybující ženu, která nedokáže nepodlehnout nízkým pudům.

Perla je zajímavá i po vizuální stránce. Analogová textura navozuje dojem, jako by divák sledoval film z předlistopadové doby. Navzdory příznačné normalizační šedi si pohrává s výraznými barvami. Odstíny rudé, modré a béžové dobře vykreslují měnící se náladu tohoto pozoruhodného titulu.

Výběr článků

Načítám