Hlavní obsah

První dojmy: Mají prý spasit Slovensko. Syrový debut přibližuje mladou generaci z odlehlého kraje

2:10
2:10

Poslechněte si tento článek

Hluboko ve slovenském vnitrozemí, na půl cesty mezi Banskou Bystricou a Košicemi, leží malá ves Utekáč. Neradostnému životu kontrastujícímu s podmanivou horskou scenérií zasvětila tamní rodačka, režisérka a scenáristka Katarína Gramatová svou hranou prvotinu Nahoře nebe, v dolině já. Po zhlédnutí filmu, v němž se obtížně hledá cesta ven, zůstává trpká pachuť. Do kin po premiéře na karlovarském festivalu zavítá 2. října.

Trailer filmu Nahoře nebe, v dolině jáVideo: Aerofilms

Článek

„Všude je to samý imigrant. Slovák aby se bál jít po ulici,“ stěžuje si otec jednoho chlapce z party dospívajících, který právě do nich vkládá naděje na lepší zítřky své vlasti.

Hochy přitom nic moc perspektivního v zapadlé obci, kde příslovečně dávají lišky, v tomto případě spíše medvědi, dobrou noc, nečeká. Zevlují, příležitostně kradou a snaží se všemožně zabavit.

Film se soustředí zejména na patnáctiletého Enriqueho zvaného Eňo (Michal Záchenský), o něhož se navzdory neustálému láteření s láskou stará jeho babička. Otce nemá a mladá maminka, kterou ztvárnila Eva Mores známá z folk hororu Světlonoc v režii Terezy Nvotové, se živí pofidérním způsobem v zahraničí, čemuž syn záhy přichází na kloub.

Izolovaností prostředí, jeho bezvýchodností a touze z něj uniknout se Nahoře nebe, v dolině já blíží o čtvrtstoletí staršímu snímku a shodou okolností rovněž debutu Divoké včely od Bohdana Slámy. Počin Gramatové je však potemnělejší, hořčejší, beznadějnější.

Převažuje sice pochmurnost, dialogy se ale tu a tam prožene i humor. Tyto pasáže ovšem negenerují nadčasové hlášky, spíše dokreslují poněkud matné postavy teenagerů, které mezi sebou víceméně splývají.

Foto: Aerofilms

Eňo (Michal Záchenský) má komplikovaný vztah s věčně nepřítomnou matkou (Eva Mores).

Ztělesňují je povětšinou místní neherci, což zřejmě souvisí s autorčiným dokumentárním zázemím. Výraznou figurou je oproti nim Eva Mores. Dobře hraje pokryteckou matku, která své nekalé praktiky zastírá přesvědčením sebe sama i okolí, že to přece dělá pro rodinu, a ne ze zištných důvodů.

Tvůrkyni se podařilo pojmenovat problémy, s nimiž se potýká mládež vyrůstající na nehostinném slovenském venkově. Její film přesto neznamená pronikavý objev, jímž by se na zvolené téma podívala z nového či překvapivého úhlu.

Výběr článků

Načítám