Hlavní obsah

První dojmy: Uber pary, trochu to uteká. Přepjatý Duchoň je Elvis ve slovenských kulisách

2:08
2:08

Poslechněte si tento článek

Jméno Karol Duchoň současné mladé české generaci patrně nic moc neřekne. Slovenský zpěvák pohybující se mezi popem a lidovkami byl ale na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století fenomén. Režisér Peter Bebjak mu zasvětil celovečerní biografii, jež po premiéře na karlovarském festivalu vstoupí 7. srpna do kin.

Trailer filmu DuchoňVideo: Continental Film

Článek

„Uber, ah uber pary! Trochu to uteká a ja z toho závrat mám,“ pěje Duchoň v nahrávce Nálady, předělávce jen o pár měsíců staršího hitu Sugar, Sugar fiktivní americké kapely The Archies z roku 1969, nad kterou dnes už lehce cukají koutky.

Podobně jako interpret slovenského remaku se může cítit i divák exaltovaného snímku o jeho bujarém životě. Ten začal před sedmdesáti pěti lety a vyhasnul o pětatřicet let později, kdy Duchoň coby náruživý pijan podlehl cirhóze jater.

Filmový příběh začíná při natáčení silvestrovského pořadu v roce 1984, necelý rok před jeho předčasnou smrtí. Během této noci proběhne Duchoňovi, jehož ztvárnil Vladislav Plevčík, před očima jeho dosavadní bytí plné vzletů i pádů a publikum ho poznává v dosti rychlém a chaotickém sledu.

Zpracování se ujal režisér spíše průměrných thrillerů a temných dramat, jenž má také značné zkušenosti s televizní tvorbou.

V případě Duchoně zabočuje do žánrového mixu muzikálu a tragikomedie, který je stylově opulentní, ba až výstřední. Takový ostatně byl sám titulní protagonista, přezdívaný slovenský Tom Jones.

Foto: Continental Film

Film Duchoň se probírá kariérou titulního slovenského zpěváka od konce šedesátých let do roku 1985, kdy předčasně zemřel.

Bebjakův počin nicméně silně připomíná dílo o jiné osobnosti, které se dostalo vícero podob na stříbrném plátně, totiž film Elvis australského tvůrce Baze Luhrmanna. Nese se podobným proudem neustálé hudby, dramatických scén, křiklavých barev a vystupňovaných emocí.

Pod všemi těmito nánosy, které jsou místy vyčerpávající, se bohužel vytrácí hloubka scénáře a psychologie postav. Dozvíme se o nich leda to, že se proplétaly tuhou normalizací a snily o západním světě. A že alkohol ničí život nejen závislému, ale i jeho nejbližším.

Snímek však alespoň spolehlivě dostane do hlavy chytlavé, přitom pozapomenuté Duchoňovy hity.

Výběr článků

Načítám