Hlavní obsah

Tonu Kaljuste bude v Praze interpretovat díla Arva Pärta: V každé jeho skladbě je něco nového

2:47
2:47

Poslechněte si tento článek

Jedním z vrcholů letošního ročníku Pražského jara bude 19. května večer věnovaný životnímu jubileu nejvýznamnějšího současného skladatele, Estonce Arva Pärta. Jeho díla bude interpretovat Estonský filharmonický komorní sbor, který se jeho dílu dlouhodobě věnuje a který za ně již získal dvě ceny Grammy. Dopad Pärtových duchovních skladeb přesahuje svět vážné hudby, obdivují je i zpěvačka Björk nebo hudebník Peter Gabriel. Nejen o tom v rozhovoru mluvil sbormistr Tonu Kaljuste.

Foto: Kaupo Kikkas

Sbormistr Tonu Kaljuste

Článek

Pärt napsal více skladeb pro sbor, než by se vešlo do jednoho večera. Jak jste vybíral repertoár pro koncert na Pražském jaru?

Festival má zájem oslavit jeho devadesátiny. V našem konceptu je především hudba a kapela spolu s díly pro sbor a varhany.

V první půlce koncertu se bude střídat Berlínská mše s díly pro sbor, druhá zahrne části z Kanonu Pokajanem, hudbu složenou pro různá vyznání. Je to takový průřez jeho tvorbou.

Podílel se nějak na výběru?

V posledních letech jsem ho nezatěžoval takovýmito otázkami. Zotavil se z nemoci a nevěděl o podobě sestaveného programu.

Co je pro vás na hudbě Arva Pärta zajímavé?

Myslím si, že každý sbormistr má svůj okruh repertoáru, ve kterém má svého nejdůležitějšího skladatele, jenž je mu v jeho vlasti blízký. V mém okruhu v Estonsku je to Arvo Pärt. Jeho hudba je jako magnet. Snažil jsem se jí porozumět, abych ji mohl interpretovat.

K důležitým závěrům jsem dospěl, když jsem nahrál všechny jeho čtyři symfonie. To je generační příběh, který začal v šedesátých letech a pokračuje do dneška.

Pärt hodně změnil myšlení a styl stejně jako Krzysztof Penderecki, který začal jako avantgardista a také skončil v jiném světě. Pro mě je velmi zajímavé následovat jeho cestu.

Tonu Kaljuste

  • Narodil se v roce 1953.
  • V roce 1974 převzal po svém otci vedení komorního sboru Ellerhein, který se proměnil v roce 1981 v Estonský filharmonický komorní sbor.
  • V osmdesátých letech čelil perzekuci, kvůli tomu, že podepsal dopis čtyřiceti intelektuálů, odsuzujících rusifikaci.
  • Sbor mohl rozvíjet až po vyhlášení nezávislosti Estonska.
  • Ceny Grammy v kategorii interpretace sborové hudby získal v roce 2007 za nahrávku Pärtovy skladby Da Pacem a o sedm let později za nahrávku další Pärtovy skladby Adam’s Lament.

Pärt žil dlouho v exilu. Jak těžké pro něj bylo v době komunismu žít mimo svou vlast?

Na tuto otázku by dokázal nejlépe odpovědět on sám. Ale myslím si, že potom, co se vrátil do Tallinnu a žili jsme v jednom domě ve starém městě jako sousedé, byl velmi šťastný. Návrat z Berlína do Tallinnu mu přinesl šťastné období.

Ovlivnily tyto jeho zkušenosti způsob, jakým skládal?

Nemyslím si. V každé nové skladbě bylo vždy něco nového, ale nezaznamenal jsem žádný dramatický rozdíl ve stylu. Vyvíjí se s každým novým dílem. Nový text vždy vyžadoval úplně jiné nápady, ale přechod byl velmi plynulý. V jeho hudbě nebyla žádná emocionální změna.

Jak důležité je pro něj víra v Boha?

Dokážu si představit, jak by mohl odpovědět na takovouto otázku slovy o tom, že víra je vše. Když však posloucháte jeho hudbu, je skutečně evidentní její důležitost. Je to však otázka pro něj.

Související témata:
Arvo Pärt
Tonu Kaljuste

Výběr článků

Načítám