Hlavní obsah

Godot nepřišel, Peca a Čorba ano

Novinky, Jiří P. Kříž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BRNO

Víc než půl roku se čekalo po nešťastném vánočním zranění Boleslava Polívky, které utrpěl na začátku zkoušení Beckettova Čekání na Godota. Premiéry se uskutečnily v režii Zdeňka Černína hned ve dvou brněnských divadlech: v Městském o prvním říjnovém víkendu, v Divadle Bolka Polívky o necelý týden později.

Foto: Zora Kasiková

Okolí kopce Včelník

Článek

Pařížskou premiéru Godota v Théatre de Babylone před půl stoletím připomínají dnes zasvěcení jako vítězství absurdního divadla nad jeho realistickými proudy. Nastal boom Becketta, Ionesca a jejich následovníků. Od té chvíle dobývá tajemně absurdní příběh Didiho a Goga, Vladimíra a Estragona, čekajících v neurčitém, vyprázdněném prostoru na setkání, aniž vědí s kým, kdy a proč, doslova celý svět včetně newyorské Off-Broadwaye, Berlína, Prahy i Brna, kde měl premiéru v režii Aloise Hajdy před třiceti lety.

Polívka s Pechou září

V Čekání na Godota se spolu na jevišti zase jednou smysluplně potkali Boleslav Polívka a Jiří Pecha, věrní souputníci z časů zářící, nepoddajné Husy na provázku 70. a 80. let (mj. Tótovci, Pezza versus Čorba, Commedie dell‘arte, Balada pro banditu, Poslední leč, Terapie). A potkali se, aby potvrdili, že konec starých klaunských časů ještě nenastal.

V krátké glose nemohu rozšířit úvahy, kdo je Beckettovým Godotem. Byly na to téma naváženy už velké stohy papíru. Pro ty dva na jevišti se ovšem Černínovo pojetí beckettovských absurdních úvah o lidském údělu, o štěstí, o nevyzpytatelnosti osudu, o čekání na vysvobození i na smrt - a to všechno stále nepřichází - stalo příležitostí k velkému hereckému koncertování.

Cítím zřetelně (a to i v pražské verzi Godota Juraje Herze s Davidem a Leošem Suchařípovými v Činoherním klubu před dvěma lety), že Beckettovo téma v dnešním světě jako by už bylo překonáno. Svět dnes je jinak bipolární než na začátku 50. let minulého století, kdy další válka byla na spadnutí a lidé usilovněji čekali i na naději: žít, změnit sebe i druhé. Zůstává jen to, že Godot nepřicházel tehdy ani dnes.

Hrají sami sebe

Brněnské Čekání je silnější než pražské v tom, že na scéně se s pomocí spoluhráčů Zdeňka Junáka a Patrika Bořeckého dočkali sami sebe staří bardi Peca a Čorba. Když jako by zapomenou, že hrají Estragona a Vladimíra, když rozehrají, co je v nich samotných, dýchne na diváky umění jejich společných vynikajících klauniád. V těch několika chvílích souznění herců s diváky má smysl i jejich osobní Čekání na Godota.

Městské divadlo Brno - Samuel Beckett: Čekání na Godota. Přeložil Karel Kraus. Režie Zdeněk Černín, dramaturgie Jiří Záviš, výprava Jan Dušek.

Reklama

Související témata:

Související články

V Brně se dočkají Godota

Událostí brněnské divadelní sezóny by se mohla stát dlouho očekávaná inscenace Čekání na Godota Samuela Becketta, která bude mít premiéru 4. a 5. října...

Výběr článků

Načítám