Hlavní obsah

Galerista Vladimír Lekeš: Chagallových děl je na aukcích málo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Obrazy francouzského malíře s rusko-židovskými kořeny Marka Chagalla (1887-1985) nejsou na našem aukčním trhu časté. Na výběrové aukci se 12. listopadu v pražské aukční síni Expo 58 Art však jedno plátno objeví. Jde o obraz Mateřství na modrém pozadí z roku 1976, na němž drží matka v náručí dítě, který má vyvolávací cenu dvanáct milionů korun. Příběh díla odkryje v následujícím rozhovoru ředitel aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery Vladimír Lekeš.

Foto: Jan Šída, Právo

Obraz je poprvé na aukci a poprvé se objevuje v České republice.

Článek

Je Chagallův obraz hlavním tahákem vaší aukce?

Je to tak. Tohle plátno patří k hlavním poutačům naší listopadové výběrové aukce. Veřejnost si ho bude moct prohlédnout, společně s dalšími šedesáti díly, už od 21. října, kdy začíná naše předaukční výstava. Skončí až dopoledne v den aukce.

Čím je pozoruhodné?

Pochází z roku 1976, jedná se o olej, temperu a tuš na plátně. Dominuje na něm typická chagallovská modř, která je pro ně naprosto signifikantní. Plátno patří k zásadním dílům autorova pozdního uměleckého období.

Chagall prožíval v sedmdesátých letech minulého století velmi šťastné období, protože se právě otevřelo jeho muzeum v Nice. Byla to pro francouzskou veřejnost velká kulturní událost. Na otevření byl osobně přítomen i ministr kultury André Malraux, který se mimo jiné podílel i na vzniku pařížského muzea Pabla Picassa.

Je to tedy klasické Chagallovo dílo?

Ano, jsou na něm jeho typické znaky. Mimo jiné zlaté slunce v druhém plánu či letící holubice po modrém nebi, ale také motivy z venkovské vesnice. Představuje to určitou reminiscenci na jeho ruské, respektive dnes už běloruské rodiště. Pocházel ze židovské ortodoxní rodiny a tyto prvky se v jeho pracích velmi často objevují.

Považují ho Francouzi za svého umělce?

Marc Chagall je bezpochyby mezinárodní hvězdou. Je oblíbený mezi sběrateli v celém světě. Francouzi si ho samozřejmě rádi přivlastňují, protože patří k základním opěrným bodům jejich moderního malířství. Protože v jeho dílech se objevují prvky fauvismu, kubismu, symbolismu, surrealismu, ale také naivního umění.

Navíc se osobně znal s významnými malíři dané doby, jakými byli Modigliani nebo Picasso. Velkou část života prožil na francouzském azurovém pobřeží, v Saint-Paul-de-Vence, kde je i pohřbený.

Jakým způsobem se ověřuje pravost takového obrazu?

Naše galerie prověřuje všechna díla takzvaně pětiúrovňově, využíváme posudků pětice nezávislých expertů. Ale v případě Chagallova obrazu je důležité dobrozdání oficiální autorizované instituce Comité Marc Chagall z Paříže.

Bez toho dokumentu nelze Chagallova díla legálně prodávat. U nás s ověřováním pomáhal kunsthistorik Jaromír Zemina, velký odborník na francouzské moderní umění.

Používají se nějaké zvláštní technologické postupy?

Ano, používáme infračervenou reflektografii. Díky ní se dílo prosvítí a je vidět vše, co je pod vrchní malbou. Takže poznáte, jestli třeba někdo původní motiv přemaloval, nebo tam jsou nějaké původní skici či náčrty, případně překryté signatury. Je to nákladná metoda, ale zase dá definitivní odpověď na otázku, jestli je dílo pravé a v jakém je stavu.

Dělá se i rozbor barev?

Ano, taková metoda se také používá. Jenže musíte získat vzorek barvy z plátna a poté ji dát na chemický laboratorní rozbor.

Vzorek se získává seškrábáním z originálu, takže to je, na rozdíl od reflektografie, destruktivní metoda. Pak nastupuje kunsthistorik, který dohledá, jestli bylo dílo v nějakých sbírkách, zda ho někdo vystavoval a jestli je uvedeno v katalozích.

Odkud vlastně Mateřství na modrém pozadí pochází?

Ze soukromé kolekce uměleckých předmětů ze Švýcarska. Zajímavé je, že do této doby se obraz nikdy na aukci neobjevil. Takže má vlastně dvě premiéry, je poprvé na aukci a poprvé se objevuje v České republice. Obraz patřil až do smrti Marku Chagallovi, potom ho pozůstalí prodali onomu švýcarskému sběrateli. Díky našim kontaktům jsme plátno získali do aukce.

Jakým způsobem se určuje cena díla?

Dá se říct, že ji vždycky určuje aukční síň ve spolupráci s majitelem. Pokaždé se hledá konsenzus mezi představou majitele a skutečným stavem díla a také s pohybem cen na trhu. Snažíme se stanovit cenu, která je nejen výhodná pro majitele, ale také zejména pro dražitele.

V cizině se Chagall prodává v rozmezí od pěti milionů do půl miliardy korun, podle formátu a období. Nejdražší obrazy pocházejí z období před první světovou válkou, ale takových děl se na trhu objevuje málo.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Výstavní síň Expo 58 ART

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám