Hlavní obsah

Dvořákova Praha: Brilantní Mendelssohn-Bartholdy na Dvořákově Praze

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Akademickém cyklu pořádaném v Betlémské kapli v rámci mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha, jemuž jsou Právo a Novinky.cz hlavním mediálním partnerem, se v sobotu 23. září představil soubor New European Strings (Nové evropské smyčce). Dirigentem i sólistou byl renomovaný houslista Dmitry Sitkovetsky. Za onemocnělého Jana Bartoše v Mendelssohnově dvojkoncertu zaskočil klavírista Ivo Kahánek. Pro Novinky napsal spolupracovník redakce Ivan Ruml.

Foto: Petra Hajská

V Mendelssohnově Dvojkoncertu pro klavír, housle a smyčce d moll nahradil onemocnělého Jana Bartoše klavírní virtuos Ivo Kahánek.

Článek

Úvodem zazněla Taneční svita pro smyčce Johanna Sebastiana Bacha, kterou vybral a pro smyčcový ansámbl upravil umělecký šéf Dmitry Sitkovetsky. Protihlasy v jeho aranžmá vyzněly sice plasticky a při provedení i živě, přesto chyběla větší dynamická odstíněnost, kterou lze v barokní hudbě vytvořit takzvanou terasovitou dynamikou. Nejlépe zapůsobila závěrečná Gigua z páté Bachovy Francouzské svity G dur.

S jistým napětím obecenstvo i pořadatelé očekávali provedení Koncertu pro klavír, housle a smyčce d moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, a to i vzhledem k náhlé změně interpreta. V technicky nesmírně obtížné skladbě čtrnáctiletého skladatele z roku 1823 obstáli sólisté na výbornou.

Foto: archiv festivalu Dvořákova Praha

Orchestr New European Strings řídil jeho zakladatel a umělecký šéf Dmitry Sitkovetsky.

Sitkovetského housle měly neobyčejně zpěvný, až vítězný tón, Kahánkova hra se vyznačovala brilancí, dokonalou prstovou technikou, smyslem pro rytmus, agogiku a gradaci díla, která se projevila v samotném závěru koncertantní kompozice. Sólisté po nadšených ovacích přidali ještě skladbu Jaschy Heifetze Sweet Remembrance (Sladké vzpomínání), což je úprava Mendelssohnovy Písně bez slov pro housle a klavír.

V druhé části večera vyslechlo obecenstvo v Betlémské kapli výběr z Čajkovského původně klavírního cyklu Roční doby a Čtyři cherubínské písně pro smyčcový orchestr Jakova Jakoulova, jež okouzlily lidovými inspiracemi, valčíkovým rytmem i zadumanou, leč po chvíli projasněnou melodií.

Závěr koncertu pak rozproudila Serenáda C dur maďarského skladatele Ernö Dohnányiho v Sitkovetského úpravě pro smyčcový orchestr, která přinesla nečekané synkopy, fugové téma ve Scherzu i finální bujaré Rondo. Letošní festivalový ročník Dvořákovy Prahy uzavře v pondělí 25. září v Rudolfinu koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu a Českého filharmonického sboru Brno za řízení Petra Popelky.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám