Hlavní obsah

RECENZE: Strhující Šakalí léta vibrují nespoutanou touhou po lepším světě

3:04
3:04

Poslechněte si tento článek

Na divadelní adaptaci Šakalích let si museli Brňané počkat do května, kdy ji uvedla Hudební scéna Městského divadla Brno. Pomyslné čekání se vyplatilo. Režijní koncepce Stanislava Slováka vychází z divadelní adaptace Miroslava Hanuše, který tvůrcům ponechal „volnou ruku“.

Foto: Tino Kratochvil

Když se číšníci roztančí.

Článek

Verze je obohacena o rozvinuté příběhové linie vybraných postav. To děj nejen rozšiřuje, ale také znásobuje jeho sílu. Dalším pilířem úspěchu jsou přidané repliky. Vtipně oživují dětství a dospívání na konci padesátých let, které je zasaženo rokenrolovým opojením.

Unikátní je pořadí původních písní Ivana Hlase, které je přizpůsobeno dějovým linkám příběhu. Hudební pecky – jako Na kolena, na kolena – střídají dojímavá sóla, duety i nespoutané skupinové výstupy.

Skvělé herecké obsazení v několika alternacích je napěchováno brilantními pěveckými, hereckými i tanečními výkony. Slovákova režie klade stejně vysoké nároky na zkušené herce i jejich dětské kolegy, kterými se nastudování doslova hemží.

Z nejmladších představitelů lze vyzdvihnout Kryštofa Helbicha v roli teenegera Kšandy, který disponuje suverénním hereckým, pěveckým, výrazovým i tanečním nadáním a znamenitě sekunduje dospělým kolegům.

Naprosto odzbrojující je scénka, v níž spolu s Prokopem Helbichem (kamarád Marína) hrají opilé a debatují o životě. Jinou polohu nabízí nezapomenutelný herecký i pěvecký výkon Eleny Juráčkové. Její postava Alenky Prokopové je naplněna důvěryhodností mladičké zamilované dívky zmítající se mezi tíhou péče o rodinu a starostmi s první láskou.

Vyvoleného Edu Drábka ztvárňuje suverénní herecky, pěvecky i tanečně vynikající Šimon Fikar. Odlišné polohy – ustrašeného otce Jindřicha Prokopa, ušlápnutého veřejného činitele a nakonec zcela nespoutaného zralého muže skvěle interpretuje Aleš Slanina.

Vrchol hereckých výkonů představují Erika Kubálková a Kristian Pekar. Kubálkové tetička je dokonalým přirozeným ztělesněním spojnice mezi generacemi, strachem z režimu i odvahou odhodit jakékoliv zábrany.

Pekarův Bejby skvěle prezentuje temperamentní mládí naplněné hudbou a svobodomyslností. Jeho projev má intenzitu i náboj blesku.

Náladu muzikálové komedie nenásilně dokreslují kostýmy Andrey a Adély Kučerových, kterým dominují dobové modely minulého století s akcentem na módní prvky šedesátých až osmdesátých let.

Důmyslně koncipovaná scéna Jaroslava Milfajta nabízí množství propojených i funkčně oddělených pater, sektorů a částí. Skvělou volbou je projekce vzdáleného horní horizontu s bytovými domy, které dokreslují příjemnou atmosféru klidu. Proti tomu vtipným prvkem je postupně se rozpadající rudá hvězda z hotelu a mnoho dalších symbolů doby.

Živým atributem je strhující dobově laděná choreografie Hany Kubinové, jež je důležitým hybatelem děje i tempa.

Brněnská Šakalí léta se podařilo posunout a doslova rozvibrovat v kontextu současné politicko-společenské situace. Z účinkujících čiší nepopsatelné nadšení, které se přenáší na diváky v sále. Za vzpomínkami či „studiem“ doby mohou vyrazit všechny generace od malých po ty nejstarší.

Petr Šabach, Ivan Hlas, Petr Jarchovský, Jan Hřebejk a Miroslav Hanuš: Šakalí léta
Režie: Stanislav Slovák, scéna: Jaroslav Milfajt, kostýmy: Andrea a Adéla Kučerovy, choreografie: Hana Kubinová, dirigent: Tony Marko a Martin Procházka
Premiéra: 3. května 2025 na Hudební scéně Městského divadla Brno (další představení budou v září 2025)
Hodnocení: 100 %
Související témata:
Film Šakalí léta

Výběr článků

Načítám