Článek
Vesnice, v níž se Kostelník vydává za faráře, je zobrazena jako bezčasí, kde lidé žijí v dávno vyprázdněných rituálech. Příchod faráře vnáší do komunity impulz k přehodnocení života každého z jejích členů.
Problém adaptace tkví ve vytržení z kontextu doby, kde proti sobě stála víra a politická represe jako dva silné póly. Bez toho druhého pozbývá postava Kantora velkou část motivace a Igor Orozovič tak nemá moc o čem hrát.
A nespasí ho ani akcent na Kantorovu homosexualitu. Jiné je i vyznění příběhu, kdy Kostelníka uštve samo vesnické společenství, jež ho předtím adorovalo. To jde ale výrazně proti duchu Škvoreckého předlohy.
Mikuláškova inscenace, opřená o kvalitní herecké výkony a hravě zcizující vyprávění ve stylu kramářských písní, má svůj jevištní půvab i humor. Ozvláštnění nesou i prostřihy do předtočené ankety, zkoumající skrze výpovědi starších lidí i dětí podobu současného ateismu. Nejvýraznějším ziskem inscenace tak zůstává silný příběh Kostelníka alias faráře v lidsky prožitém a herecky přesvědčivém podání Šimona Krupy.
| Josef Škvorecký a Evald Schorm: Farářův konec |
|---|
| Divadelní adaptace: Ilona Smejkalová a Jan Mikulášek, režie: Jan Mikulášek, scéna: Dragan Stojčevski, kostýmy: Kateřina Štefková. Premiéra 27. listopadu, Národní divadlo, Praha |
| Hodnocení: 75 % |






