Hlavní obsah

RECENZE: Farářův konec o vesnici a ateismu

Josef Škvorecký a Evald Schorm jsou autory filmové tragikomedie Farářův konec z roku 1968, jež nyní ožívá v divadelní adaptaci na scéně pražského Národního divadla. Jde o její poslední letošní podzimní premiéru.

Foto: Martin Špelda

Šimon Krupa v roli Kostelníka přicházejícího do vsi jako nový farář.

Článek

Vesnice, v níž se Kostelník vydává za faráře, je zobrazena jako bezčasí, kde lidé žijí v dávno vyprázdněných rituálech. Příchod faráře vnáší do komunity impulz k přehodnocení života každého z jejích členů.

Problém adaptace tkví ve vytržení z kontextu doby, kde proti sobě stála víra a politická represe jako dva silné póly. Bez toho druhého pozbývá postava Kantora velkou část motivace a Igor Orozovič tak nemá moc o čem hrát.

A nespasí ho ani akcent na Kantorovu homosexualitu. Jiné je i vyznění příběhu, kdy Kostelníka uštve samo vesnické společenství, jež ho předtím adorovalo. To jde ale výrazně proti duchu Škvoreckého předlohy.

Mikuláškova inscenace, opřená o kvalitní herecké výkony a hravě zcizující vyprávění ve stylu kramářských písní, má svůj jevištní půvab i humor. Ozvláštnění nesou i prostřihy do předtočené ankety, zkoumající skrze výpovědi starších lidí i dětí podobu současného ateismu. Nejvýraznějším ziskem inscenace tak zůstává silný příběh Kostelníka alias faráře v lidsky prožitém a herecky přesvědčivém podání Šimona Krupy.

Josef Škvorecký a Evald Schorm: Farářův konec
Divadelní adaptace: Ilona Smejkalová a Jan Mikulášek, režie: Jan Mikulášek, scéna: Dragan Stojčevski, kostýmy: Kateřina Štefková. Premiéra 27. listopadu, Národní divadlo, Praha
Hodnocení: 75 %
Související témata:
Hra Farářův konec
Johanna Tesařová

Výběr článků

Načítám