Článek
O podvodu se karvinští policisté dozvěděli v červnu. Podle zaměstnankyně okradené firmy vše začalo e-mailem s fakturou, kterou společnosti z Karviné poslal její zahraniční partner.
„Vzápětí došel další e-mail s žádostí o zaplacení na jiný bankovní účet, což finanční asistentka učinila. Krátce nato ovšem přišla informace, že došlo k chybě a platba neproběhla a peníze byly vráceny zpět. Zopakovaná platba byla na žádost poptávající firmy zaslána na jiný účet,“ popsala policejní mluvčí Daniela Vlčková.
V dalších dnech dostala karvinská firma ze zahraničí opět e-maily s fakturami. Nejprve na zaplacení téměř 17 a ve druhém případě 18 tisíc eur (419 tisíc a 444 tisíc Kč). V obou případech došla vzápětí po e-mailu další zpráva s žádostí o zaslání zmíněných částek na jiný účet.
Na kyberpodvod přišli v Karviné tak, že skutečný zahraniční partner urgoval proplacení tří faktur. „Kontrolou e-mailové komunikace zaměstnanci firmy zjistili, že po prvním e-mailu, zaslaném z originální adresy, následoval další s žádostí o zaslání financí na jiný účet. Adresa tohoto e-mailu se ovšem proti originálu maličko lišila, a to záměnou pořadí dvou písmen,“ objasnila policejní mluvčí, jak podvodník peníze z firmy vylákal. Pokud se ho podaří policistům vypátrat, hrozí mu za podvod až osmiletý pobyt za mřížemi.
Policie nabádá k opatrnosti i u elektronické komunikace. „Pachatelé kybernetické trestné činnosti jsou stále rafinovanější a jejich útoky sofistikovanější. Pokud se už někdo stane obětí, ať co nejdříve kontaktuje svou banku i policii,“ radí Vlčková.