Článek
Ve školách finanční gramotnost zatím nemá pevné a pravidelné místo v osnovách. Přesto její výuku tisíce dětí v Česku každý rok zažívají na vlastní kůži, díky iniciativě ČSOB. Zaměstnanci banky už osm let osobně jezdí do škol a učí děti, jak rozumět penězům: neformálně, prakticky a jazykem, kterému děti rozumějí. Za tu dobu proškolili přes 125 tisíc žáků ve více než 1 500 školách.
„Děti jsou neuvěřitelně přímé. Když něco nechápou, zeptají se bez ostychu. A když je něco nebaví, taky vám to dají najevo. To vás donutí přemýšlet nad tím, jak jim věci skutečně přiblížit,“ usmívá se Eva Vízková, zaměstnankyně ČSOB, která jako ambasadorka finanční gramotnosti navštěvuje školy už osm let.

Tým Šumavští vlci během Filipova poháru finanční gramotnosti
Za tu dobu prošla stovkami tříd a potkala tisíce dětí. „Každá skupina je jiná a zajímají ji jiné věci o penězích. Co ale všechny děti spojuje je to, že si chtějí povídat a o financích se velmi otevřeně bavit. Nejdůležitější je dívat se na svět jejich očima. Vysvětlit dluh nebo internetové hrozby desetiletému dítěti není snadné, ale právě ta snaha o srozumitelnost je pro mě obohacující. Člověk si díky tomu znovu uvědomí základy, které často bere jako samozřejmé,“ doplňuje Vízková.
Tematicky bankéři z ČSOB pokrývají celou řadu témat spojených s financemi. Děti učí o penězích, hospodaření domácnosti a rodinném rozpočtu, finančních produktech moderních platebních metodách nebo třeba i o odpovědném zadlužování. Výuka probíhá obecně a ambasadoři nijak nepropagují banku nebo její produkty.
„To, že děti učíme i o dluzích, může někoho překvapit. My ale s dětmi jednáme na rovinu a chceme jim předávat všechny důležité znalosti o financích do života, přestože možná zní nepopulárně. Vědět, jak fungují dluhy, je stejně důležité, jako chápat, jak správně hospodařit a také, že ne vždy je půjčka nutným řešením, jelikož na spoustu věcí je možné si našetřit,“ uvádí Stanislav Hötzl, který má v ČSOB na starosti projekt Finanční a digitální gramotnost do škol. Právě díky tomuto projektu se už s výukou finanční gramotnosti od ČSOB napřímo setkalo každé deváté dítě v Česku.

Filipův pohár finanční gramotnosti
Finanční experti přímo ve třídách
Velkou přidanou hodnotou je fakt, že vzdělávání finanční gramotnosti v podání zaměstnanců ČSOB vychází z jejich hluboké a dlouholeté praxe. Cenné zkušenosti navíc sbírají také při samotné výuce. Do vzdělávání je aktuálně zapojených 525 ambasadorů banky, kteří jezdí napříč regiony a osobně vedou hodiny finanční gramotnosti.
„To, že naši zaměstnanci aktivně a pravidelně jezdí vzdělávat děti přímo do škol, je výsledkem jejich osobního nasazení a důkazem, že ke svému okolí nejsou lhostejní, jelikož děti učí nad rámec jejich běžné náplně práce. Je skvělé, že své zkušenosti z praxe sdílí s dětmi způsobem, kterým nejen zaujmou, ale skutečně předají cenné informace a zkušenosti,“ říká Hötzl.
8 let jezdí ČSOB učit do škol o pěnězích |
125 877 proškolených žáků |
7 846 odučených hodin |
1 525 osobně navštívených škol ambasadory z ČSOB |
Nejlepší investice? Ta do vzdělání našich dětí
Veškerá výuka splňuje standardy finanční gramotnosti podle Ministerstva financí, má akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a probíhá zdarma. Vzdělávání dětí ve finanční gramotnosti se ČSOB věnuje dlouhodobě a stojí i za dalšími projekty, které děti ve znalostech o financích rozvíjí. Pořádá například soutěž Filipův pohár finanční gramotnosti, které se účastní tisíce žáků 6. tříd nebo prim víceletých gymnázií.
S Filipovým pohárem souvisí i speciální sekce Filip v aplikaci DoKapsy od ČSOB, kde se děti hravou formou učí o financích a kybernetických hrozbách. Filip je určený pro děti i rodiče, kterým pomáhá vést debaty o financích. ČSOB společně s Mastercard stojí také za vzdělávacím portálem Penězověda, který obsahuje kompletní podklady pro učitele – skripta, prezentace i pracovní listy – aby mohli do svých hodin zařadit výuku finanční gramotnosti.