Hlavní obsah

Škola získává teplo a elektřinu z mikrokogenerace

Komerční článek

Základní škola v Kamenici nad Lipou na Vysočině získává teplo a elektřinu pro svůj provoz nevšedním způsobem díky originálnímu energetickému řešení. Srdcem modernizované kotelny je totiž mikrokogenerační jednotka, která zásobuje topnou i teplou užitkovou vodou a elektřinou několik budov s učebnami, tělocvičnu i školní jídelnu.

Foto: innogy Energo

Po modernizaci je srdcem kotelny základní školy mikrokogenerační jednotka.

Článek

Kotelna zajišťuje škole spolehlivou a ekonomickou dodávku tepla, levnější účty za elektřinu a současně nižší emise. Energetické řešení pro ZŠ v Kamenici je postaveno na kaskádě tří stacionárních plynových kondenzačních kotlů Viessmann a jedné kogenerační jednotky RMB Energie neoTower 11 o tepelném výkonu 20,6-25,3 kW a elektrickém výkonu 7,5-11,0 kW. Kotelnu pro školu instalovalo a provozuje innogy Energo a získané teplo a elektřinu škole dodává za smluvní cenu.

Co je mikrokogenerace

Jak už název napovídá, jedná se o malou kogenerační jednotku, tedy zařízení na společnou výrobu tepla a elektřiny. Ve spalovacím motoru se spaluje zemní plyn, pro chlazení motoru se využívá voda, čímž se získává topná a teplá užitková voda. Na motor je také napojen generátor, který vyrábí elektrickou energii.

„Mikrokogenerační jednotka je v provozu v pracovní dny od časných ranních hodin do odpoledne, kdy končí školní výuka a spotřeba elektřiny v areálu klesá. Kogenerační jednotka během svého provozu funguje jako primární zdroj tepla. V případě, že tepelný výkon kogenerační jednotky nestačí pro pokrytí potřeby tepla v otopné soustavě, zapínají se plynové kotle,“ vysvětluje fungování kotelny Marek Jarůšek z innogy Energo.

V případě, že je naopak odběr tepla v soustavě menší, než je topný výkon kogenerační jednotky, přebytky vyrobeného tepla jsou ukládány do akumulační nádrže topné vody o objemu 1,5 m3. Akumulační nádrž tak kromě snížení počtu startů kogenerační jednotky umožňuje vyrábět elektřinu v době malého odbytu tepla, nebo naopak využívat teplo z kogenerace v době, kdy výroba elektrické energie není žádoucí z důvodu malého využití pro vlastní spotřebu školy.

„Provoz mikrokogenerační jednotky je řízen s ohledem na maximální využití vyrobeného tepla a elektřiny přímo v areálu školy, aby byly minimalizovány přetoky elektřiny do distribuční soustavy. Provozovatel školy využitím vyrobené elektřiny přímo v areálu šetří náklady na poplatcích za distribuci dodané elektřiny. S ohledem na předpokládaný vývoj distribučních tarifů lze v budoucnu očekávat nárůst těchto úspor,“ říká Marek Jarůšek.

Kogenerační jednotky jsou vhodné pro budovy, kde je stabilní potřeba tepla, jako jsou právě školy, penziony, bytové domy, bazény nebo i celé obce.

Výběr článků

Načítám