Hlavní obsah

Dobíječka pro elektroauta se stává standardní výbavou obchodních center

Komerční článek

Evropa si v silniční dopravě zvolila elektromobilní budoucnost, která se neobejde bez dostatečné sítě dobíjecích stanic. Jednou z ideálních příležitostí k doplnění baterie je pro elektromobilistu nakupování. Obchodníci to stále více chápou a dobíječek přibývá nejen u prodejen maloobchodních řetězců, ale i v obchodních centrech a nákupních parcích.

Foto: ChargeUp

Nabíjení elektromobilu

Článek

Jednou z ideálních příležitostí k nabíjení elektromobilu je nakupování. „Maloobchod bude do budoucna určitě jedním z tahounů budování dobíjecí infrastruktury. Desítky obchodních center a stovky supermarketů tvoří samy o sobě regionálně rozprostřenou síť, kde majitelé svá auta standardně parkují po dobu, jež dává pro dobíjení smysl,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel. Nákupní centra jsou přitom o to příhodnější, že tam lidé tráví více času než v supermarketu.

Retail park na špici

V Česku je v současnosti podle realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield 107 obchodních center, která splňují definici nákupní galerie s minimální pronajímatelnou obchodní plochou pět tisíc metrů čtverečních. „U dříve vybudovaných obchodních center je standard několik nabíječek – obvykle dvě,“ říká technický ředitel oddělení správy nemovitostí v Cushman & Wakefield Eduard Markovič. Novostavbám pak od loňského října vstřícnost k elektromobilitě ukládá legislativa. Pokud objekt není bytový dům a má více než deset parkovacích míst, musí mít instalovanou alespoň jednu dobíjecí stanici a přípravu na tuto instalaci pro každé páté stání.

Poptávka po dobíjecí infrastruktuře podle Markoviče roste a tempo jejího rozšiřování se zrychluje. „V letošním roce například Retail Park Hradec Králové instaloval na svých parkovištích dvanáct dobíjecích stojanů ve společném programu s ČEZ, který výhledově tyto stanice vymění za ultrarychlé. Jde v současnosti o největší dobíjecí hub ve východních Čechách,“ uvádí Markovič.

Pozadu ale nezůstávají ani jiní hráči na trhu. Například skupina Unibail-Rodamco-Westfield vlastní v Česku tři obchodní centra – Westfield Chodov, Centrum Černý Most a Metropoli Zličín – a všechna jsou vybavena vyhrazenými místy pro dobíjecí stanice. „Pravidelně sledujeme a vyhodnocujeme poptávku a snažíme se ji pokrýt,“ říká Kateřina Kleslová, marketingová manažerka Westfieldu Chodov. Tam dnes elektromobilista najde 15 dobíjecích stanic, které jsou rozmístěny v podzemních garážích a na střešním parkovišti. Převážně jde o zařízení o výkonu 22 kilowattů, k dispozici je ale i několik silnějších stanic s výkonem 44 kilowattů.

Společnost NEPI Rockcastle má v tuzemsku Forum Ústí nad Labem a Forum Liberec. První jmenované nabízí aktuálně dvě dobíječky o výkonu 22 kilowattů, disponuje přitom zhruba 550 parkovacími místy. Druhé zatím pro elektromobilitu vybaveno není. „Obecně se v rámci našeho mezinárodního portfolia, čítajícího padesát šest obchodních center v devíti zemích, při výstavbě nového OC či při rekonstrukci parkovišť již samozřejmě počítá s výrazně větším počtem nabíječek,“ říká Michal Ešner z NEPI Czech Management.

Foto: ChargeUp

Dobíjecí stanice pro elektromobily

Kilowatty jako odměna za věrnost

Obchodní centra obvykle nezajišťují dobíjecí stanice sama, ale vyhledávají smluvního provozovatele, který infrastrukturu vybuduje a provozuje. Typicky je to energetická společnost jako již zmíněný ČEZ, E.ON či Pražská energetika. „Zatím volíme spolupráci s profesionálními partnery, nicméně do budoucna nevylučujeme vlastní provoz dobíjecích stanic,“ říká Kateřina Kleslová z Westfieldu Chodov.

Pokud se elektromobilita bude rozvíjet vytyčeným směrem a nahradí z velké části dopravu na fosilní paliva, měly by se dobíječky stát podobně zajímavým byznysem jako dnes čerpací stanice. „Obchodní centra zde určitě mají do budoucna značnou byznysovou příležitost. Stovky vozidel na parkovištích, z nichž třeba každé desáté dobíjí, to už může přinášet zajímavý příjem,“ podotýká Synek z Unicornu.

Byznys s dobíjením nicméně bude podle Markoviče z Cushman & Wakefield od obchodních center vyžadovat širší restrukturalizaci vlastní energetiky.

Výběr článků

Načítám