Článek
Političtí komentátoři milují rčení It’s the economy, stupid – volně přeloženo Jde o ekonomiku, hlupáku. Šlo o hlavní téma prezidentské kampaně Billa Clintona. Stratégové tehdy pochopili, že lidé v krizi volí především peněženkou. Soupeře George Bushe staršího proto popsali jako vůdce odloučeného od každodenní ekonomické reality občanů a nabídli změnu.
Během posledního roku se ukázalo, že nejpilnějším studentem americké kampaně z roku 1992 byl Tomio Okamura. SPD se vždy soustředilo na otázky boje proti EU i migraci. V krizi ale přidalo levné potraviny, levné energie a dostupné bydlení jako klíčová témata. Současně se mu podařilo části voličů popsat Petra Fialu jako člověka zcela odtrženého od života běžných lidí. Například nákupem Nutelly v Německu jim šel premiér dost naproti.
Ekonomika je proto dnes jedním ze dvou hlavních motivů voličů SPD. Podle dat agentury NMS má přibližně sedm z deseti voličů SPD pocit, že se jejich ekonomická situace v posledních dvou letech zhoršila, a prakticky nikdo nevidí zlepšení. Ve výzkumu se například neobjevil ani jeden volič preferující nebo zvažující SPD, který by řekl, že se jeho ekonomická situace zlepšila výrazně. U vládních stran přitom zlepšení popisuje přibližně třetina voličů.
Vnímaný propad životní úrovně se odráží i ve spokojenosti s fungováním demokracie. Nespokojeny jsou dvě třetiny voličů SPD a spokojen pouze každý dvacátý. Již před dvaceti lety platilo, že ekonomika byla převládající motivací občanů ke vstupu do EU. Okamurova protievropská rétorika proto nejlépe působí v době ekonomické krize.
Z kampaně Billa Clintona si Tomio Okamura vypůjčil i téma změny. Po ní totiž voliči SPD volají nejvíce. V NMS jsme se občanů zeptali, jak by třemi slovy charakterizovali nadcházející volby. Nejčastější pro voliče SPD jsou právě změna a konec Fialovy vlády. Volby proto považují za důležité a jsou velmi motivováni k nim dorazit. Žádný z nich dnes již nezmiňuje migraci nebo odpor k EU.
Právě změnu Tomio Okamura nabídl skrze spojení „vlasteneckých sil“ a úspěch se dostavil téměř okamžitě. SPD v minulém roce propadlo v evropských volbách a vyrostla mu konkurence v podobě Motoristů a Stačilo!. Na začátku volební kampaně do Sněmovny ale hnutí levně nakoupilo hlasy tří menších partnerů a zásadně posílilo. Za nárůst podpory zaplatilo partnerům pouze dvěma pozicemi pro každého a udrželo si 96 procent všech kandidátů.
Nyní Tomio Okamura doufá, že levně nakoupená křesla draze prodá Andreji Babišovi. Otázkou ale je, zda původně levný nákup nebude nakonec draze zaplacen. Pokud se do Sněmovny dostanou Motoristé i Stačilo!, mohou poslanci za Svobodné, Trikoloru a PRO být nepostradatelní pro těsnou vládní většinu. Andrej Babiš si proto případnou koalici plnou nevyzpytatelných osobností dvakrát rozmyslí.