Hlavní obsah

Český Avast dostal v USA pokutu 386 milionů. Kvůli prodeji dat uživatelů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Slíbili uživatelům, že budou chránit jejich data, ale místo toho s jejich soukromím obchodovali. Takový je závěr vyšetřování americké Federální obchodní komise (FTC) ohledně praktik české antivirové společnosti Avast. Komisaři kvůli tomu vyměřili mateřské společnosti Gen Digital pokutu ve výši 16,5 milionu dolarů, tedy více než 386 milionů Kč. Zároveň firmě zakázali, aby data uživatelů dále prodávala.

Foto: archív společnosti

Ilustrační foto

Článek

Společnost Avast se podle obvinění FTC dopustila nedovoleného jednání přes svou českou součást Jumpshot. Stát se tak mělo již před rokem 2020, kdy firma čelila prvním obviněním a bylo zahájeno vyšetřování. Sběr dat měl údajně probíhat již od roku 2014.

Jumpshot podle komisařů shromažďoval informace o aktivitách uživatelů. Například o tom, jak se pohybují po webu. K datům se tvůrci slavného českého antiviru měli dostat prostřednictvím rozšíření Avastu pro zabezpečení prohlížečů.

Avast zavře kritizovanou divizi Jumpshot, která prodávala data uživatelů

Internet a PC

„Ohrozili soukromí spotřebitelů“

Přestože uživatelé o tom neměli ani potuchy a firma neměla potřebné souhlasy, takto získané informace prodávala dál.

„Avast slíbil uživatelům, že jeho produkty budou chránit jejich soukromí, ale přinesl opak,“ nebral si v hodnocení celého případu žádné servítky Samuel Levine, ředitel Úřadu pro ochranu spotřebitelů FTC. „Tato taktika ohrozila soukromí spotřebitelů a porušila zákon,“ doplnil.

Právě proto se komisaři rozhodli udělit stamilionovou pokutu mateřské společnosti Gen Digital. Ta vznikla v roce 2022 sloučením americké antivirové společnosti NortonLifeLock a českého Avastu.

FTC neobměkčila ani argumentace právníků Avastu, kteří tvrdili, že společnost před prodejem dat svých zákazníků použila „speciální algoritmus k odstranění identifikačních informací“. O konkrétních uživatelích tak údajně neměla mít ani společnost Jumpshot a následní kupci žádné potuchy.

Společnost Jumpshot byla již v roce 2020 – krátce po obvinění z prodeje uživatelských dat – zavřena. Mluvčí Avastu podle agentury Reuters souhlasil s tím, že vyměřenou pokutu uhradí. „Provozní ustanovení v tomto vyrovnání jsou v souladu se současnými programy Avastu pro ochranu soukromí a zabezpečení,“ sdělil mluvčí firmy.

Avast zavře kritizovanou divizi Jumpshot, která prodávala data uživatelů

Internet a PC

Program Anti-virus advanced set

Avast je původně česká nadnárodní antivirová společnost, která na trhu působila už od roku 1988. V roce 2020 ji pohltila společnost Gen Digital.

Na konci 80. let vytvořili dva čeští počítačoví nadšenci Eduard Kučera a Pavel Baudiš program, který nazvali Anti-virus advanced set (AVAST).

Ten se za svou existenci stal velice populárním. Ještě před prodejem Američanům měla firma 435 milionů uživatelů po celém světě.

Jedním z důvodů je jistě fakt, že jej firma pro domácí a nekomerční využití nabízí zadarmo, a to až doposud. Program je vybaven povedeným uživatelským rozhraním, které je velice intuitivní.

Hledat viry a spyware na pevném disku lze jednoduše přímo z okna programu, k dispozici je ale i možnost plánování automatického prohledávání disku nebo rezidenční štít, který hlídá bezpečnost operačního systému na pozadí při běžné práci.

Hlavní předností antiviru jsou především nízké provozní nároky, které na rozdíl od některých konkurenčních řešení zbytečně nesnižují výkon celého počítače. To ocení především majitelé starších PC, která nejsou tolik výkonná.

Foto: archiv výrobce

Avast Free Antivirus

Z Avastu a NortonLifeLocku se zrodil Gen Digital, míří na burzu

Internet a PC

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám