Hlavní obsah

Podvodníci zkouší nový trik, jak vysát lidem peníze z účtu

5. 10. 2013, 15:53
Novinky, mif

V posledních dnech se internetem šíří nový trojský kůň, jehož pomocí mohou kybernetičtí nájezdníci ovládnout cizí počítač a na napadeném stroji získat přístup k internetovému bankovnictví. Před novou formou hackerských útoků varovala Česká bankovní asociace (ČBA) s tím, že tato hrozba je daleko rafinovanější než většina předchozích.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Systémy bank napadeny nejsou, útok míří primárně na klienty, a proto považujeme za nezbytné klienty především varovat. Cílem útoku může být kterýkoliv uživatel internetového bankovnictví,“ řekl Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele ČBA.

Ve chvíli, kdy se kyberzločincům podaří trojského koně propašovat do cizího počítače, zaměří se také na uživatelův chytrý telefon, aby získali přístup k autorizačním SMS zprávám. Vzhledem k tomu, že většina uživatelů zabezpečení svých mobilních přístrojů podceňuje, je hrozba o to větší.

Do smartphonu se dostanou jednoduchým trikem

Do smartphonu se útočníci zpravidla dostanou jednoduchým trikem. V podvrženém internetovém bankovnictví uživatele vyzvou k instalaci programu, který je podle nich nutný ke správě účtu on-line. Pokud tak uživatel učiní, nic již kyberzločincům nebrání k vysátí peněz z účtu.

Podle ČBA se podobný druh útoku kromě České republiky rozmáhá také v dalších evropských státech – především ve Velké Británii, v Portugalsku nebo například v Turecku.

Nikdy neinstalujte do svých mobilních telefonů aplikace z neznámých zdrojů.

Na vážnost hrozby upozorňují i jednotlivé banky. „Vir se může šířit pomocí tzv. phishingové zprávy. Věnujte proto zvýšenou pozornost při používání internetového bankovnictví,“ varovali zástupci České spořitelny.

Právě před phishingovými zprávami cílícími na klienty České spořitelny varoval na začátku října Národní bezpečnostní tým CSIRT, který je provozován sdružením CZ.NIC. [celá zpráva]

Jak zabránit hackerům v napadení účtu podle České bankovní asociace

:: Do chytrých mobilních telefonů by měl klient instalovat pouze prověřené aplikace, speciálně ve vazbě na mobilní bankovnictví. Mělo by jít výhradně o oficiální aplikace pro iOS, Android a Windows Phone dostupné na aplikačních marketech.

:: Klient by měl otevírat pouze důvěryhodné e-maily od známých a očekávatelných odesílatelů. Pokud se jeví e-mail podezřele, je rizikové jej otvírat či pracovat s jeho přílohami nebo odkazy.

:: Klient by neměl zapomínat na to, že i chytré mobilní telefony by měly mít nainstalovanou antivirovou ochranu, jestliže je pro daný typ zařízení k dispozici.

:: Pokud bude mít klient jakékoli pochybnosti při přihlašování do on-line aplikace nebo při práci s bankovním účtem v internetovém rozhraní, neprodleně by měl kontaktovat klientskou linku své banky a konzultovat s bankovním poradcem další postup. 

Klienty prostřednictvím svých webových stránek informuje o hrozbě například i ČSOB nebo Komerční banky. „Nikdy neinstalujte do svých mobilních telefonů aplikace z neznámých zdrojů. Komerční banka nikdy nevyzývá své klienty k instalaci aplikace do telefonu, ale vždy využívá standardního úložiště aplikací,” uvedli zástupci Komerční banky.

Reklama

Výběr článků