Článek
Nejde přitom o žádný zanedbatelný problém, v uplynulém týdnu byly zaznamenány hned tři výpadky. V anketě Novinek, která byla publikována v pátek, hlasovalo více než 28 000 čtenářů. Více než 80 % z nich přitom připustilo, že se jich výpadky mobilní sítě O2 dotkly v uplynulém týdnu opakovaně. 8,5 % respondentů pak uvedlo, že je zasáhl alespoň jeden výpadek.
Patrně největší byl ten pondělní, kdy si lidé stěžovali mezi 9. a 12. hodinou, že jim vůbec nefungují hovory a mobilní internet.
„Jako hlavní příčinu zhoršené dostupnosti služeb u některých zákazníků jsme identifikovali softwarovou chybu v centrální části sítě O2,“ reagovala minulý týden Petra Javornická z tiskového oddělení O2 na dotaz Novinek, co výpadek způsobilo.
Tehdy zároveň připustila, že se výpadek dotkl zhruba třetiny zákazníků napříč republikou. „Ve spolupráci s dodavateli pracujeme na preventivních opatřeních, aby se tato situace už neopakovala,“ podotkla Javornická bez bližších podrobností.
Už ve čtvrtek ale zákazníci O2 museli řešit další problémy, přinejmenším stovky lidí si podle serveru DownDetector.com stěžovaly na nedostupnost mobilního internetu a hlasových hovorů.
Operátor ale problémy svých zákazníků bagatelizoval s tím, že lidé mohli mít problémy maximálně pár minut. „Malá část zákazníků ráno zaznamenala krátké zakolísání mobilních služeb, které trvalo několik minut. Jednalo se o projev prací na nápravných opatřeních v reakci na pondělní zhoršenou dostupnost našich služeb,“ reagovala tehdy na dotaz Novinek Javornická.
„Optimalizace sítě“
V pátek problémy bohužel pokračovaly. První lidé si začali opětovně na nedostupnost služeb stěžovat okolo 10:30, operátorovi se podařilo dát síť opětovně do kondice až po 13. hodině. „Síť je aktuálně plně funkční,“ informovala Novinky Javornická.
Páteční problémy svých zákazníků přitom O2 neoznačilo za výpadek, ale v podstatě za plánované práce, i když na žádnou odstávku uživatele dopředu operátor neupozornil. „Aktuálně optimalizujeme výkon naší sítě, aby fungovala co nejlépe. V průběhu prací může krátkodobě trvat sestavení hovorů trochu déle nebo docházet k občasnému snížení rychlosti načítání dat. Děkujeme za pochopení,“ stálo v pátek v prohlášení O2.
Zajímavé je, že se některým zákazníkům problémy úplně vyhnuly. Novinky dokonce zaznamenaly případy, kdy ve stejné místnosti jeden mobilní telefon od O2 fungoval bezproblémově, a druhý nikoliv, nedokázal se vůbec přihlásit k mobilní síti.
Novinky se už minulý týden v pátek snažily od operátora zjistit, zda je v nadcházejících týdnech naplánována další „optimalizaci sítě“, aby se lidé případně mohli na problémy připravit. I když Javornická v pátek během telefonického hovoru s redaktorem přislíbila zodpovězení dotazů, nestalo se tak ani po pondělní urgenci.
Otázky zůstaly bez odpovědí až do vydání tohoto článku.
Zákazníky předem nevarovali
Provádět jakékoliv práce uprostřed pracovního dne na mobilní síti, které by omezily dostupnost služeb pro větší počet zákazníků, je přitom velmi nestandardní. Bývá navíc zvykem, že na zhoršenou dostupnost služeb v případě plánovaných prací operátor zákazníky upozorní dopředu, aby s tím počítali. Ani to se ale v případě „optimalizace sítě“ O2 nestalo.
„V případě plánovaných úprav sítě, které mají mít přímý dopad na koncové zákazníky, komunikujeme vždy transparentně dostatečně včas – podle rozsahu tak na upozornění zákazníků využíváme hlášku na webových stránkách, aplikaci nebo posíláme informativní SMS,“ uvedla pro Novinky mluvčí T-Mobilu Patricie Šedivá.
„Pokud se určitému omezení poskytovaných služeb skutečně nelze vyhnout, plánujeme dané činnosti na nezbytně krátkou dobu v čase, kdy je obvykle zákaznický dopad nejnižší – typicky na pozdní noční, respektive brzké ranní hodiny,“ konstatovala Šedivá.
Vodafone navíc zdůraznil, že optimalizace sítě je vlastně rutinní záležitost. „Plánovanou údržbu a optimalizaci sítě provádíme pravidelně,“ uvedl pro Novinky Bohdan Byrtus, manažer rozvoje mobilní sítě Vodafonu.
„Větší optimalizační zásahy probíhají vždy v nočních hodinách, kdy evidujeme minimální provoz v síti. Výpadky jsou v těchto případech velmi krátké a tísňové volání je vždy dostupné. Pokud by zásah měl mít větší dopad na naše zákaznické služby, informujeme o nich předem třeba prostřednictvím SMS zpráv nebo e-mailu,“ komentoval běžnou praxi Byrtus.
Pondělní výpadek se rozhodlo O2 svým zákazníkům kompenzovat formou kuponu na nákup mobilů a příslušenství ve výši 300 Kč, bližší podrobnosti naleznete v našem dřívějším článku.