Hlavní obsah

RECENZE: Ghost of Yōtei ve vás probudí démona pomsty, baví příběhem i souboji

7:56
7:56

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Datum vydání Ghost of Yōtei si poznačil v kalendáři snad každý fanda samurajských her a bez přehánění můžeme říci, že se jedná o jednu z vůbec nejočekávanějších her roku. Předchozí díl Ghost of Tsushima si zamilovaly miliony hráčů po celém světě, takže pokračování poutá zaslouženou pozornost.

Foto: archiv tvůrců

Trailer ke hře Ghost of Yōtei

Článek

Ale nebude to bez boje. Protože konkurence narostla a své katany tasil Assassin's Creed Shadows i Rise of the Rōnin. Obě hry se Tsushimou v mnohém inspirovaly, naopak Ghost of Yōtei se snaží jít svou vlastní cestou a příliš kolem sebe nekouká. Ačkoli všechno jsou to hry se samurajskou a ninjovskou tematikou z různých období Japonska, ten nejzásadnější rozdíl je zřejmý od prvních minut.

Yōtei hodně vsází na příběh, ať už jde o hlavní dějovou linku, nebo vedlejší úkoly. I u nich budete překvapeni, jak hezky a do hloubky jsou odvyprávěny. Často tak budete sledovat příběhové sekvence, a kdo by raději střídal akci za akcí, může se trochu nudit.

Foto: archiv tvůrců

Ukázka ze hry Ghost of Yōtei

Krvavý přízrak

V příběhu se dostaneme na japonský venkov přelomu 16. a 17. století. Hrát budete za bojovnici Atsu, která jako malá holčička jen se štěstím přežila řádění zabijáků nazvaných Yōtei Six. Atsu přísahá, že svou rodinu pomstí a je to nyní její jediný smysl života. Postupně se z ní stává Onryō, tedy rozzuřený duch toužící po pomstě.

Hned úvodní scéna naznačí, kudy se toto herní dobrodružství bude ubírat. Emotivní, vizuálně působivé až s filmovým zážitkem, když se rozhoří plamen nenávisti. Jeden z nejlepších herních startů. Až následně tempo trochu opadne, otevřou se rozkvetlá pole a projdete si tutoriálem, v němž si osvojíte základní mechaniky.

Ve vyprávění hrají důležitou roli flashbacky a návraty do minulosti jsou hezky využívané pro budování atmosféry. Postupně se rozkrývají motivace všech aktérů a tenké hranice v motivech.

Foto: archiv tvůrců

Ve vyprávění hrají důležitou roli flashbacky a návraty do minulosti.

Slast pro oči i uši

Graficky Yōtei dominuje zejména v otevřených lokacích, kdy se louky krásně vlní a přetékají barvami, hory jsou zapadané sněhem nebo zlověstně vyhlíží rudé pláně. A jakmile hra přejde do filmečků, je to ještě o kousek hezčí podívaná.

Ale při bližším pohledu jsou některé lokace trochu holé a pozorného diváka poškádlí i množství padajícího listí, byť je to efektní. Každopádně většinu hry budete žasnout nad nádherným prostředím, které má svou jedinečnou atmosféru.

To podtrhuje i hudba vydrnkávaná na šamisen, tradiční japonský hudební nástroj.

V menu si navíc můžete vybrat i speciální vizuální režimy, které jsou poctou japonským filmařským legendám, jako jsou Akiro Kurosawa, Takashi Miike nebo Schinichiro Watanabe.

Foto: archiv tvůrců

Ghost of Yōtei nabízí dechberoucí prostředí.

Mapa plná překvapení

Otevřené světy mají své silné stránky, i ty slabší. Yōtei příjemně překvapuje, protože se na každém kroku něco děje. V podstatě neexistují hluchá místa a dlouhé přesuny. Jakmile se někam vydáte, budete neustále narážet na nové výzvy a odbočky.

Bohužel některé typy úkolů se opakují a až zbytečně často budete někoho sledovat. Tady by se hodila sledovací funkce z Assassin's Creed Shadows. Oproti jiným titulům se budete cítit více samurajsky při boji i běžném pohybu. Takže žádný zběsilý parkur po střechách, ani jako kamzík po skalách, v mnoha domech budete chodit důstojně bez běhání a ani na koni se nebudete prohánět skrz křoví.

Vítr vám podobně jako u Tsushimi bude ukazovat cestu a pásy květin na loukách vám zrychlí běh koně. Drobnost, ale sympatická.

Foto: archiv tvůrců

Důraz na příběhový styl vyprávění občas přináší bolístky.

Samotná mapa je výborně udělaná. Přesně vidíte, kudy jste už projížděli, kde by se něco mohlo skrývat, kupujete si části mapy s body zájmu a v důležitých lokacích máte vyznačené, jestli má smysl se vracet pro nějaký upgrade.

Důraz na příběhový styl vyprávění ale občas přináší i bolístky. V jednu chvíli si třeba budete běhat v klidu a bez povšimnutí v nepřátelském kempu a o pár sekund později se do kempu bude problém dostat, protože se spustil nový úkol.

Nebo budete stát u vstupu do jeskyně, ale volnou příčku nepůjde vytrhnout. Takže slezete skálu, spustíte quest a ejhle, najednou příčka vytrhnout jde. Ale je to pochopitelné, protože jinak by bylo těžké zajistit, aby příběhy měly pointu.

Boj bez příkras a kudrlinek

V Ghost of Yōtei se budete cítit jako skutečný bojovník, respektive v našem případě bojovnice. Stanete se samurajem a snad žádná jiná hra ve vás nevzbudí tak autentické samurajské pocity, že i za ovladačem budete vnímat surovost boje a vzrušení před prvním tasením meče. Nahrává tomu i fakt, že vás nečeká žádná bojová akrobacie, přesto jsou souboje třešničkou na dortu.

Postupně budete mít k dispozici zbraně na blízko i dálku a ninjovské nástroje, ať už jsou to kouřové bomby, nebo vrhací dýky. Můžete vylepšovat práci se zbraněmi i Onryō schopnosti a celkově dovednosti potřebné pro přežití. Zároveň vám občas přiběhne na pomoc vlk, byť to není stálý společník, lze upgradovat jeho reakci.

A vše pak bude potřeba umně kombinovat v boji. A tady začíná ta největší zábava. Protože na boj proti meči se nejvíce hodí meč, na boj proti kopí je užitečné vytáhnout meče dva, proti vyššímu a většímu nepříteli nejlépe funguje velký, těžký meč a tak dále.

Foto: archiv tvůrců

Ovládání je intuitivní a nutí vás hrát kreativně.

Když se na vás vrhne tlupa zlořádků, musíte přeskakovat mezi zbraněmi, občas se vypařit, někdy si pomoci výstřelem nebo přidáním ohně na čepel, uskakovat před červenými údery, vykrývat a odrážet modré, u zlatých si dát pozor na vyražení zbraně a naopak o ni připravit soupeře. V těžkých chvílích si můžete pomoci i házením odložených zbraní nebo zbraní z padlých nepřátel.

Naživo to funguje ale fantasticky. Ovládání je intuitivní a nutí vás hrát kreativně. Žádné slepé preferování jedné zbraně a nošení třiceti dalších v baťůžku. K tomu pomáhá i absence lokování na jednoho nepřítele, prostě útočíte nebo bráníte zrovna tam, kam se pohybujete. Většinou budete čelit přesile a bavilo mě, jak plynule vše funguje a hra reaguje.

Při boji každopádně zapomeňte na nějakou samurajskou čest, tohle je příběh o krvi a pomstě. Takže lovte ze stínů, využívejte moment překvapení a chladnokrevně sražte nepřátele na kolena.

Foto: archiv tvůrců

Nenechte si utéct toto chytlavé a explozivní dobrodružství.

Pojďte pane, budeme si hrát

U podobného typu her jsme si zvykli i na řadu „mini her“. Hráli jste někdy v reálném světě cvrkanou s knoflíky? Tak tady si užijete variantu o peníze. Hezky udělané, zábavné a adrenalinové. Navíc to opět krásně využívá pohybové i dotykové vlastnosti ovladače, za což musíme Ghost of Yōtei celkově pochválit.

Ať už jde o rozdělávání ohně, opékání ryb, malování/psaní nebo třeba kování meče. Konečně opět hra, která kreativním způsobem pořádně těží z funkcí PS5 ovladače. Byť některé věci postupem času budete přeskakovat, tak podobné nápady jsou osvěžující.

Bez výzev s přesekáváním bambusu, kdy musíte rychle namačkat kombinaci tlačítek, bych se ale klidně obešel.

Navzdory několika vráskám na kráse je Ghost of Yōtei mimořádně zábavnou hrou, která vás vtáhne a bude mile překvapovat. Čekání rozhodně stálo za to. Tak si nenechte utéct toto chytlavé a explozivní dobrodružství. Budete se cítit jako hrdina z filmového samurajského eposu.

Ghost of Yōtei vychází 2. října 2025 na PlayStation 5. Cena za standardní edici je 1899 Kč. Digitální deluxe edici si můžete koupit za 2129 Kč a dostanete v ní navíc řadu herních předmětů. Fanoušci si mohou koupit i speciální limitovanou kolekci PS5 a ovladačů s bílo-zlatými nebo bílo-černými motivy Ghost of Yōtei.

Foto: archiv tvůrců

Navzdory několika vráskám na kráse je Ghost of Yōtei mimořádně zábavnou hrou.

Hodnocení hry Ghost of Yōtei

Plusy:

  • Emotivní příběh a důraz na vyprávění
  • Vizuálně nezaměnitelné
  • Hudba
  • Soubojový systém
  • Bohatá mapa bez hluchých míst
  • Kreativní způsoby využití PS5 ovladače

Minusy:

  • Časté sledovací úkoly
  • Podobnost a repetitivnost některých misí
  • Některé lokace reagují až na spuštěný úkol

CELKOVÉ HODNOCENÍ: 85 %

Výběr článků

Načítám