Recenze: Cyberpunk 2077 - nedokončené dílo plné chyb

Novinky, David Ryneš

Jeden z nejočekávanějších titulů, který měl uzavřít končící generaci herních konzolí, se stal ostře kritizovaným za chyby a nenaplněné sliby. Proč se vlastně vedení studia muselo hráčům omlouvat?

Trailer ke hře Cyberpunk 2077Video: archiv tvůrců

Cyberpunk 2077 je založen na licenci stolní hry zvané prostě Cyberpunk. Píše se rok 2077. Lidé si do sebe nechávají dávat implantáty, propast mezi chudými a bohatými je obrovská a vše je připojeno k síti. Technologičtí giganti mezi sebou svádějí boje o to, kdo bude největší. A do toho přichází hráč, coby postava jménem V (zkráceně pro Vincent/Valerie).

Miliardový sen se rozplývá. Cyberpunk 2077 se propadá pod tíhou kritiky

Hry a herní systémy

Na začátku si vybere své příběhové pozadí, jestli byl V dítětem ulice, pouštním nomádem, který si užívá svobodného světa mimo velká města, nebo korporátním agentem s velkými ambicemi. Tato volba ovlivňuje první minuty hraní, načež se v jeden moment linky sjednotí. Původ hrdiny má největší vliv na první dovednosti a odemyká rozdílné odpovědi v dialozích s postavami během hraní.

Ukázka ze hry Cyberpunk 2077

Žánrově by se hra dala zaškatulkovat do akčního RPG v otevřeném světě. Město Night City, v němž se hlavní část hry odehrává, patří mezi nejlépe navrhnuté virtuální světy, které existují. Město je komplexní, plné i těch nejmenších detailů. Bohužel pod naprosto dokonalou skořápkou se ukrývají naprosto nefunkční systémy, které jsou navíc ještě plné chyb.

Živý svět, který reaguje na činy hráče, tak zůstal jen u slibů. Obyvatelé Night City se neustále o něco zasekávají, mizí, policie se při kriminální aktivitě objeví z čistého vzduchu, a to klidně i ve zdech budov, doprava nefunguje. Jízdní model vozidel, kterými se hráč po městě přesouvá, také nepatří mezi nejlépe zvládnuté a jak auta, tak i motorky po silnici zbytečně moc klouzají.

Ukázka ze hry Cyberpunk 2077

Jaká škoda! Hlavní postava, jíž se po chvíli dostane do hlavy Johnny Silverhand, kterého ztvárnil populární herec Keanu Reeves, se zaplete do velké hry o cyberpunkové trůny. Příběhové mise jsou pestré a nabízí nejen přestřelky, ale také pořádnou dávku hackovaní, sledování, honiček a řešení hádanek pomocí detektivních režimů.

To, jak bude hráč řešit drtivou většinu situací, ovlivňují dovednosti, kyberware, a celková jeho výbava. Hráč si nejen odemyká různé schopnosti z několika stromů dovedností, ale také si dává do těla implantáty a získává výzbroj, která sedne jeho hernímu stylu. Arzenál obsahuje jak meče, tak i klasické útočné pušky, brokovnice, revolvery, ale také sci-fi zbraně, které střílejí laserové paprsky atd.

Ukázka ze hry Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 ukazuje, že polští vývojáři z CD Projekt RED jsou právoplatně vychvalováni za dobře napsané dialogy, a i vedlejší úkoly mohou působit jako ty v hlavním dějství. Kde lze vyseknout poklonu, tak to je ve zpracování města Night City, které je naprosto dech beroucí. Bohužel zde ale pochvaly končí.

Za tu hromadu let od oznámení titulu naslibovalo vedení společnosti hodně věcí. Největší devizou měl být revoluční svět, kde bude tisícovka postav mít vlastní život, bezprecedentní větvení příběhu, které strčí Zaklínače do kapsy, svoboda pohybu pomocí parkouru, nebo implantované čepele vystřelující z rukou.

Ukázka ze hry Cyberpunk 2077

Těmito sliby se CD Projekt ihned dostal do ligy mezi takové špičky, jako jsou legendární Rockstar Games, kteří s každým dílem jejich Grand Theft Auto redefinují žánr městských akcí v otevřeném světě.

Díky úspěchu třetího Zaklínače nedělalo hráčům problém jim tyto sliby uvěřit a pomalu odtajňovaná videa, případně dojmy novinářů je jen podtrhovaly. Po několika odkladech a zprávách o problémovém vývoji však leccos vzalo za své. Hře ale nelze odepřít její technické zpracování. Na nové generaci konzolí a silných počítačích tak čeká na hráče vyloženě pastva pro oči.

Ukázka ze hry Cyberpunk 2077

Titul jsme recenzovali na počítači s nejnovější řadou grafických karet RTX od Nvidie a pokud zrovna hře nevypadnou modely postav či textury, vypadá naprosto nádherně. Všudypřítomné neony, skvěle nasvícené uličky, detailní interiéry i exteriéry. Nejen to vše těží z pomalu rozšiřující se technologie zvané ray-tracing, která pomáhá k vykreslení nejen reálných odlesků, ale také k mnohem skutečnějšímu nasvícení.

Polští vývojáři vsadili vše na svůj poslední úspěch s třetím Zaklínačem, ale bohužel se jim tato sázka nevyplatila. Z potenciálně revolučního titulu se tak ke konci stala lehce nadprůměrná akce, která je sice dobře napsaná, ale hraje se jako něco ze začátku předchozí generace konzolí.

Ukázka ze hry Cyberpunk 2077

Snad sliby o velkých opravách a vylepšeních studio tentokrát splní a hráči se doopravdy dočkají něčeho výjimečného. V aktuálním stavu má však titul hromadu problémů a chybějících mechanik, takže nelze hovořit o příchodu druhého herního Krista. Pod všemi těmi slupkami chyb se ale třpytí potenciální poklad. V aktuálním stavu ale hra bohužel nedosahuje kvalit skvělého titulu.

Navzdory problémům se prodalo 13 milionů kopií Cyberpunku 2077

Hry a herní systémy

Cyberpunk 2077 vyšel pro osobní počítače a herní konzole Playstation 4 a 5 a Xbox One a Xbox Series. Hra obsahuje českou lokalizaci formou textů a titulků.