Hlavní obsah

Konzole Xbox strčí PlayStation do kapsy

Novinky, abr

Společnosti Sony a Microsoft po několika měsících čekání konečně prozradily hardwarové parametry svých chystaných televizních konzolí. Díky tomu je již jasné, že nový Xbox strčí v otázce výkonu konkurenční PlayStation do kapsy.

Nový Xbox Series X se začne prodávat před VánocemiVideo: archív výrobce

 
Článek

Spekulace o hardwaru nových konzolí kolovaly internetem již od loňského roku, oficiálně však hardwarovou specifikaci potvrdili oba herní giganti až nyní. Srdcem konzole Xbox Series X bude osmijádrový procesor z dílny AMD s architekturou Zen 2, který se dovede rozpálit až na 3,8 GHz. Půjde přitom o čip se 16 vlákny.

Nedílnou součástí celého čipsetu bude také integrovaný grafický čip postavený na architektuře AMD RDNA 2, který nabídne 52 CU jednotek s frekvencí až 1,825 GHz. Grafika by tak měla být v praxi zhruba o 20 % výkonnější než AMD Radeon RX 5700 XT. Počítá se také s 16 GB paměti typu GDDR6, která bude rozdělena na dvě části, konkrétně na rychlejší a pomalejší. 10 GB totiž nabídne propustnost 560 GB/s a zbylých 6 GB jen 336 GB/s. Podtrženo, sečteno – Xbox Series X nabídne výkon 12 TFLOPS.

Parametry nového Xboxu už nejsou tajemstvím

Hardware

Podobné součástky, nižší výkon

PlayStation 5 bude stavět na velmi podobných součástkách, nicméně v praxi bude výkon o něco nižší. Pracovní tempo u pětky bude udávat upravený procesor AMD s architekturou Zen 2, který nabídne 8 jader a 16 pracovních vláken. U něj bude frekvence proměnlivá, přičemž maximální hodnota bude 3,5 GHz.

V případě grafického jádra označuje výrobce architekturu jako Custom RDNA 2. Důležité je nicméně to, že bude k dispozici 36 CU jednotek, které poběží až při frekvence 2,23 GHz. Výrobce přitom počítá s tím, že tyto součástky by měly dát dohromady výkon přesahující 10,2 TFLOPS. Počítá se s 16 GB paměti typu GDDR6 (256-bit) s propustností 448 GB/s.

Xbox Series X nabídne citelně vyšší výkon než PlayStation.

Z řádků výše je tedy patrné, že vyšší výkon nabídne o téměř 2 TFLOPS televizní konzole od Microsoftu. Oba herní systémy by nicméně měly stačit na hraní v rozlišení 4K, a to při 60 snímcích za sekundu. Výrobci navíc slibují podporu ray tracingu, tedy realističtějšího vykreslování grafiky v jednotlivých hrách. Konzole budou schopné vypočítat přesné stíny, odrazy a lomy světla podle konkrétních materiálů a samotné scény, to zatím dokázaly jen vybrané grafické karty v klasických počítačích.

Co se bude ukrývat pod plastovými kryty PlayStationu 5

Hardware

Propracovanější úložiště

Obě konzole nabídnou také lepší úložiště, díky kterému poběží hry plynuleji a budou se rychleji načítat. V případ Xboxu Series X poslouží jako úložiště rychlé NVMe SSD s kapacitou 1 TB. Výrobce se navíc zajímavě vypořádal i s případnou rozšiřitelností, konzole totiž bude využívat speciální pro proprietární 1TB SSD od Seagatu, které se bude připojovat pomocí speciálního konektoru pro zachování co nejvyšší přenosové rychlosti.

PlayStation 5 nabídne rychlou SSD jednotku s kapacitou 825 GB, další SSD bude možné připojit prostřednictvím NVMe slotu. Chybět nebude stejně jako u Xboxu ani podpora pro USB HDD a také 4K UHD Blu-ray mechanika.

Obě konzole by se na pultech obchodů měly objevit před letošními Vánocemi, ceny budou upřesněny později.

Foto: archív výrobce

Takto bude vypadat nový Xbox, vzhled PlayStationu je zatím tajemstvím.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související články

Stadia promění mobily v herní konzole

Se službou Stadia se snaží společnost Google proměnit i méně výkonná zařízení na herní konzole, platí to například i o chytrých telefonech. Nyní americký...

Výběr článků

Načítám