Hlavní obsah

Po Krausovi to zkouší s prezidentem Pavlem. Falešní novináři tahají z lidí peníze

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Internet zaplavují v posledních měsících falešné články, které zneužívají vzhled a logo zpravodajského serveru Novinky.cz. Snaží se tak vzbudit u lidí pocit důvěry velkého média, načež jim naservírují „zaručené investiční rady“. Jejich jediným cílem je však vylákat z důvěřivců peníze. V nejnovějším zachyceném podvodu zneužívají i jméno prezidenta Petra Pavla.

Foto: Novinky

Podvodníci zneužívají jméno prezidenta Petra Pavla i design zpravodajského serveru Novinky.cz

Článek

„Státní rozpočet sponzoroval ČEZ České energetické závody více než 771 miliony korun. Každý občan tak dostal možnost stát se spolumajitelem státního podniku, který se zavazuje vyplácet nemalé dividendy ze své obchodní činnosti,“ tvrdí podvodníci ve smyšleném článku, podle kterého prezident Pavel přijal první zákon o zajištění finančního zabezpečení občanů.

Design serveru Novinky.cz je imitován vcelku zdařile, což může i jinak ostražité uživatele zmást. Pozornější čtenáři si ale mohou všimnout, že v adresním řádku internetového prohlížeče je úplně jiná doména nebo že odkazy na jednotlivé rubriky v záhlaví podvodné zprávy vůbec nefungují.

Kariéra Jana Krause visí na vlásku, vymýšlí si kyberšmejdi. Důvěřivce oškubou

Bezpečnost

Je tedy zřejmé, že jde o jednoúčelově vytvořenou stránku, která má za úkol důvěřivce navnadit, a právě značka Novinek má přispět k tomu, aby zpráva působila důvěryhodně.

Důvěryhodnost se snaží kyberzločinci zvýšit i připojením falešné diskuse s hromadou spokojených zákazníků, kteří již z nového zákona profitují.

Foto: Novinky

V podvodném článku se snaží kyberzločinci nalákat uživatele na „jednoduchý způsob, jak generovat příjem“

Neklikat, nevyplňovat

Jde nicméně o typický phishingový podvod, kdy se útočníci snaží pod vidinou snadného zisku ve skutečnosti z lidí vylákat peníze. Podvod je to nicméně poměrně propracovaný, protože všechny odkazy ve falešném článku vedou na další podvodný web, který imituje vzhled stránek ČEZ.

Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež uživatele bude kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí ho přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.

Foto: Novinky

Odkaz ze článku vede na falešné stránky ČEZ

Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.

Pavla nezneužívají podvodníci ve svých kampaních poprvé, prezidentská kancelář se od podobné reklamy distancovala již v srpnu. „V souvislosti s opětovným výskytem klamavé a podvodné reklamy lákající na zhodnocení peněz a zneužívající fotografii prezidenta Petra Pavla a logo skupiny ČEZ varujeme před podvodníky a vybízíme všechny ke zvýšené opatrnosti. Prezident republiky Petr Pavel a Kancelář prezidenta republiky důrazně odmítají jakékoliv spojení s touto podvodnou aktivitou,“ uvedl Hrad v prohlášení.

Od podvodné reklamy se už dříve distancoval také ČEZ.

Foto: Novinky

Aby podvodníci dodali článku váhu, přikládají i falešnou diskusi se spokojenými uživateli

Kraus a další

Podvodných článků je na síti pochopitelně ještě daleko více. Kryptoměny, snadné výdělky či zázračné léky – na to všechno počítačoví piráti lákají. V minulém měsíci koloval internetem falešný článek, který pojednával o tom, že kariéra Jana Krause visí na vlásku.

Až když se důvěřivci nechali zlákat fotkou slavného moderátora, naservírovali jim podvodníci zaručené investiční rady – v podstatě jako v případě prezidenta Pavla.

V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních týdnech objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.

Vishing, smishing a phishing. Podvodů přibylo, varují bezpečnostní experti

Bezpečnost

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám