Hlavní obsah

„Můj syn má rakovinu.“ Kyberšmejdi vylákali z lidí miliony

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na žebrající podvodníky ve velkých městech si většina lidí už vznikla, s údajnou charitou to ale takzvaní šmejdi zkoušejí i na internetu. Bezpečností experti Avastu zmapovali videokampaň jedné organizace, která vylákala od lidí více než čtyři miliony korun.

Foto: repro Avast

Ukázka smyšleného videa s malým chlapcem

Článek

Kyberzločinci jsou zdatní manipulátoři, kteří často zneužívají lidské důvěry, strachu, respektu k autoritám a také potřeby pomáhat druhým. O tom se mohli lidé přesvědčit opakovaně při nejrůznějších phishingových kampaních.

Kampaň popsaná Avastem se nedávno šířila formou podvodných reklam na YouTube a Instagramu. „Ve videích se objevuje dítě, které tvrdí, že je vážně nemocné rakovinou, a naléhavě žádá o pomoc s financováním své léčby. Tato videa jsou ve formě ruštiny s anglickými, francouzskými, španělskými a ukrajinskými titulky a šíří se v různých verzích,“ konstatoval bezpečnostní expert Avastu Luis Corrons.

Mareš, Železný i Musk. Podvody s celebritami se šíří jako lavina

Bezpečnost

Dojemný příběh

Všechna tato videa vyprávějí podle něj dojemný příběh malého chlapce se jménem Semion, jehož rodina údajně nemá dostatečné finanční prostředky na léčbu jeho rakoviny. Podle nich je čas na záchranu Semionova života již velmi omezený, a pokud nedostane léčbu do dvou týdnů, bude příliš pozdě.

Videoklip odkazuje na dárcovskou stránku, která nabízí několik možností, jak mohou lidé Semionovi přispět. Patří sem bankovní převod nebo online platba prostřednictvím speciálních balíčků s dojemnými názvy, jejichž cena může dosáhnout až 10 000 eur (skoro 240 000 Kč).

„V tuto chvíli činí dary vybrané v novém podvodu více než 181 tisíc eur, tedy více než čtyři miliony korun, a toto číslo každý den roste. Výzkumníci Avastu dotyčný youtubový kanál nahlásili a vyzývají uživatele, aby do kampaně nepřispívali a dávali si na podobné crowdfundingové reklamy pozor,“ podotkl Corrons.

Foto: repro Avast

Takto si podvodníci nastavili platby

Organizace nereagovaly

Podvodníci se snaží podle Avastu předstírat, že jsou součástí organizace World Champions EU, která je spojena s izraelskou organizací World Champions. Ani jedna organizace však na žádost o komentář nijak nereagovala.

„Jde-li o dárcovství, je důležité si před převodem peněz ověřit pravost organizace, abyste měli jistotu, že opravdu pomáháte tomu, kdo to potřebuje. Doporučujeme vždy navštívit přímo oficiální webové stránky důvěryhodných organizací a přispět tam, místo abyste reagovali na výzvy k darům prostřednictvím e-mailů, videí nebo reklam na sociálních sítích,“ uzavřel bezpečnostní expert.

Už v roce 2022 výzkumníci Avastu narazili na podobnou kampaň, velmi pravděpodobně od stejné skupiny se sídlem v Izraeli, jejíž videa měla milion shlédnutí a lidé v ní darovali přes 650 tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 14 milionů korun).

Nenaleťte podvodníkům. Falešné weby s ChatGPT se šíří jako lavina

Bezpečnost

Reklama

Související články

Česku hrozí útoky ransomwaru, varoval NÚKIB

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) varoval před zvýšeným rizikem útoků vyděračských virů z rodiny ransomwaru. Bezpečnostní experti...

Výběr článků

Načítám