Hlavní obsah

Falešný Babiš slibuje důvěřivcům snadné zbohatnutí. Pak je obere

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na sociálních sítích se v poslední době začal hojně šířit relativně zdařilý deepfake, který prostřednictvím předsedy hnutí ANO Andreje Babiše vybízí uživatele k investicím. Je to ale podvrh, falešný Babiš byl vytvořen umělou inteligencí (AI). I když tvůrci podvodného videa slibují snadné zbohatnutí, ve skutečnosti důvěřivce oberou.

Podvodné video s Andrejem BabišemVideo: Novinky

 
Článek

„Dneska jsme dorazili do Libereckého kraje na první setkání s účastníky beta testování mého investičního projektu. Jak jsem již dříve řekl, projekt funguje automaticky a umožňuje neustále vydělávat,“ láká falešný Babiš v podvodném videu.

Tvrdí přitom, že když lidé investují do jeho platformy alespoň 5700 korun, mohou vydělávat minimálně 120 tisíc měsíčně. Nic z toho samozřejmě není pravda a předseda hnutí ANO nemá s tímto falešným projektem nic společného.

Ukázku podvodného videa naleznete v úvodu tohoto článku. Novinky.cz deepfake zachytily jako reklamu na serveru YouTube.

Nejen Babiš. Na sítích se snaží obrat důvěřivce i falešný prezident Pavel

Bezpečnost

Nejde o ojedinělý podvod

Pravidelní čtenáři si patrně vzpomenou, že podvody s falešným Babišem ve velkém kolovaly jako reklama na sociálních sítích už v průběhu minulého měsíce. I když videa byla jiná, pohádka o investiční platformě zůstala u nově zachyceného videa stejná jako přes kopírák.

Reagovat na tato videa na sociálních sítích – či dokonce investovat jakékoliv peníze – by uživatelé v žádném případě neměli, jde totiž o jednoznačný podvod. Podvodníci se snaží využít pouze důvěry, kterou Babiš u svých věrných voličů má.

Ukázka podvodných videí s Andrejem BabišemVideo: Novinky

Podvodná videa, která Novinky.cz zachytily, vypadají poměrně zdařile. Jde o deepfake, kdy hlas i postavu Babiše vytvořila umělá inteligence (AI). Hlas a intonace se skutečně podobají předsedovi hnutí ANO stejně jako gestikulující postava na videu.

Pozornější uživatelé si ale mohou všimnout, že občas hlas nesedí s mimikou tváře během hovoru. I tak jde o jeden z nejzdařilejších podvodů, které se v poslední době objevily na sítích.

Podvodníci navíc častěji zobrazují tato podvodná videa prostřednictvím reklamy na mobilních telefonech. Snaží se tedy využít toho, že obrazovka smartphonu je menší, tím pádem si na ní uživatelé drobných chyb nevšimnou tak snadno jako na velkém displeji u stolního počítače či notebooku.

Anketa

Už jste narazili na internetu na investiční deepfake s nějakým politikem?
Ano, opakovaně.
69,9 %
Ano, ale zatím jen jednou.
2,2 %
Já přímo ne, ale známý(á) ano.
1,1 %
Zatím ještě ne.
26,8 %
Celkem hlasovalo 2549 čtenářů.

Falešné články

Už v předchozích letech se doslova roztrhl pytel s falešnými články, které imitovaly i vzhled zpravodajského portálu Novinky.cz. Podvodníci v nich taktéž vyzývali k investicím pod hlavičkou známých osobností a politiků, načež slibovali pohádkové zbohatnutí.

Aktuální vlna podvodných videí povyšuje prakticky na chlup stejný podvod na úplně novou úroveň. Po kliknutí na odkaz ve videu ale už podvod pokračuje úplně stejně jako přes kopírák. Nejprve chtějí kyberšmejdi od důvěřivců kontaktní údaje, aby je mohli údajně zaregistrovat.

Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež má uživatele kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí je přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.

Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.

.

Foto: repro Facebook

Na sítích koluje hned několik podvodných videí

Zákeřné reklamy

V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních měsících objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.

„Průběh útoku je prakticky vždy stejný. Útočníci se v reklamě snaží zaujmout nějakým bombastickým titulkem, který je však smyšlený. A je jedno, zda se bavíme o investování do technologických společností či pikantnostech ze světa celebrit,“ varovali již dříve bezpečnostní experti antivirové společnosti Eset.

Podvodné články se samozřejmě nešíří pouze na Facebooku, podle Esetu kyberšmejdi zneužívají také reklamní systém Google AdSense. Podvodný článek je tak často distribuován prostřednictvím reklamního odkazu i na regulérních webech, jako je například YouTube.

Deepfake? Většina Čechů neví, o co jde

Internet a PC

Související články

Výběr článků

Načítám