Hlavní obsah

Deepfaky útočí na Čechy a jsou stále reálnější. Je to časovaná bomba

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Umělou inteligenci (AI) ve velkém zneužívají kyberšmejdi, kteří tak posouvají svoje útoky skoro až k dokonalosti. Tento problém představuje časovanou bombu, protože se evidentně blížíme do bodu, kdy odhalit deepfaky bude problém i pro jinak ostřílené uživatele. Dokládá to i nejnovější vlna podvodů na sociálních sítích.

Deepfake video s Billem GatesemVideo: .

 
Článek

Deepfake je zdánlivě reálný umělou inteligencí vytvořený obraz, zvuk nebo video. Na pravdě se ovšem tento materiál nezakládá. V posledních týdnech se přesně takové výtvory šíří na sociálních sítích jako reklama.

Redakce Novinek například tento týden zachytila deepfake, který se tváří jako reportáž televize Prima CNN. Ty se objevily na sítích již v minulosti, aktuální vlna podvodů je ale rozhodně nejpovedenější a někteří jedinci patrně ani nepoznají, že jde o podvod.

Ukázka podvodných videí s Andrejem BabišemVideo: Novinky

Jen drobné chyby

V podvodném videu vystupuje moderátorka zmiňované televize Pavlína Wolfová, která samozřejmě nemá s podvodníky nic společného. „Deepfake videa jsou podvod, který z vás chce tahat peníze. Nenechte se napálit, a pokud máte pochybnosti, zeptejte se,“ varovala již při předchozí vlně podvodů v uplynulém měsíci Wolfová.

Přesto si podvodníci nedají pokoj a zneužívají její jméno nadále. „Projekt Billa Gatese vystrašil vlády a velké banky. Vymyslel novou tajnou investici, která udělala stovky lidí velmi bohatými,“ láká falešná Wolfová, která na videu vytvořeném umělou inteligencí působí poměrně realisticky.

Teprve při přiblížení záběru na velké obrazovce si uživatelé mohou všimnout, že její mimika je přinejmenším „kostrbatá“. Toho jsou si nicméně vědomi i podvodníci, a tak tato videa zobrazují nejčastěji jako reklamy na mobilních telefonech.

Snaží se tedy využít toho, že obrazovka smartphonu je menší, drobných chyb si na ní nevšimnou uživatelé tak snadno jako na velkém displeji u stolního počítače či notebooku.

Anketa

Už jste se na sociálních sítích setkali s nějakým deepfakem?
Ano, opakovaně.
72,3 %
Ano, ale zatím jen jednou.
3,3 %
Zatím ne.
24,4 %
Celkem hlasovalo 7601 čtenářů.

Zneužívají známé osobnosti

Reportáž pokračuje přímo rozhovorem se zakladatelem Microsoftu Billem Gatesem. Ten mluví anglicky a v reportáži jej dabuje český hlas – tak se to při podobných reportážích se zahraničními osobnostmi běžně dělá. Z této části videa je prakticky nemožné odhalit, že jde o podvod.

„Můj nový projekt bude přístupný občanům Česka jen během omezené doby. Vyvinuli jsme výkonný software, je první na světě. Osobně jsem za jeho vývoj utratil pět miliard dolarů,“ láká falešný Gates.

Prostřednictvím odkazu se pak uživatelé dostanou na podvodnou investiční platformu, prostřednictvím které mohou už při tisícových vkladech vydělat pohádkové bohatství. Nic z toho samozřejmě není pravda, místo hromady peněz totiž důvěřivci o všechny vložené prostředky přijdou.

V uplynulých týdnech se podobná deepfake videa objevila také s předsedou hnutí ANO Andrejem Babišem či prezidentem Petrem Pavlem. Na sítích řádil také falešný místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček, jak Novinky.cz varovaly již dříve.

Přestože v těchto podvodech vystupuje pokaždé někdo jiný, jde v podstatě o stejný koncept kyberšmejdů, jak vytáhnout z důvěřivců peníze. Deepfaky se šíří nejčastěji na sociálních sítích jako reklama.

Podvodná videa s Havlíčkem a BabišemVideo: Novinky

Podvodné video s českým prezidentem Petrem PavlemVideo: Novinky

Falešní novináři

V podstatě jde o evoluci falešných novinářských článků, které zaplavovaly sociální sítě v uplynulých letech. Ty se objevily také pod hlavičkou zpravodajského portálu Novinky.cz, kyberšmejdi zkopírovali jeho vzhled i logo.

Falešní novináři ve svých článcích taktéž vyzývali k investicím pod hlavičkou známých osobností a politiků, načež slibovali pohádkové zbohatnutí. Aktuální vlna podvodných videí povyšuje prakticky na chlup stejný podvod na úplně novou úroveň. Po kliknutí na odkaz ve videu ale už podvod pokračuje úplně stejně, jako přes kopírák. Nejprve chtějí kyberšmejdi od důvěřivců kontaktní údaje, aby je mohli údajně zaregistrovat.

Falešní novináři opět v akci. Takhle důvěřivce oškubou

Bezpečnost

Aby důvěřivce kyberzločinci co nejvíce zmátli, nechtějí po něm v některých případech vyplňovat okamžitě čísla kreditních karet ani odesílat žádné peníze. Vše začíná registrací na dané platformě, načež má uživatele kontaktovat správce platformy. Teprve s jeho pomocí jsou pak z důvěřivců vylákány peníze. Nemusí je přitom kontaktovat pouze e-mailem, ale klidně i telefonicky.

Uživatelé by neměli v žádném případě své osobní informace do registračního formuláře vyplňovat. Pokud tak učiní, měli by se vyvarovat následné komunikace se správcem platformy a odesílání jakýchkoli finančních prostředků.

Foto: repro Facebook

Na sítích koluje hned několik podvodných videí.

Zákeřné reklamy

V galerii níže naleznete ukázky dalších podvodných článků, které se v posledních měsících objevily na síti. Některé jsou zdařilejší, jiné kopírují pouze logo serveru Novinky.cz. Nejčastěji se podvodné články šíří jako reklama na sociálních sítích.

„Průběh útoku je prakticky vždy stejný. Útočníci se v reklamě snaží zaujmout nějakým bombastickým titulkem, který je však smyšlený. A je jedno, zda se bavíme o investování do technologických společností či o pikantnostech ze světa celebrit,“ varovali již dříve bezpečnostní experti antivirové společnosti Eset.

Podvodné články se samozřejmě nešíří pouze na Facebooku, podle Esetu kyberšmejdi zneužívají také reklamní systém Google AdSense. Podvodný článek je tak často distribuován prostřednictvím reklamního odkazu i na regulérních webech, jako je například YouTube.

Investičních podvodů dramaticky přibylo

Bezpečnost

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám