Hlavní obsah

Apple, TikTok i Facebook. Pod drobnohledem EK bude šest IT gigantů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brusel

Evropská komise (EK) ve středu poprvé jmenovala velké internetové společnosti, které budou pod drobnohledem kvůli novému zákonu o digitálních trzích. Jsou mezi nimi například firmy Amazon, Apple či Microsoft. Seznam se nicméně může v průběhu času rozrůstat.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

TikTok a Facebook

Článek

V letošním roce začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o Akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a Akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).

„Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat,“ uvedli analytici z Deloittu.

Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání, doplnili analytici.

Bič na internetové giganty. Akt o digitálních službách začíná fungovat

Internet a PC

Drakonické pokuty

Jakých společností se DMA týká, zveřejnila EK ve středu. Pod drobnohledem kvůli hospodářské soutěži budou konkrétně společnosti Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Microsoft a Meta.

Komise se přitom bude zajímat o konkrétních 22 služeb, které tyto společnosti provozují.

V případě společnosti Meta půjde například o chatovací aplikace WhatsApp a Messenger, sociální sítě Facebook a Instagram, reklamy napříč všemi platformami a tržiště MarketPlace.

Uvedených šest firem komise v angličtině nazývá „gatekeepers“, tedy česky strážci. Tímto termínem označuje „velké podniky, které významně ovlivňují provoz na internetu“.

Původně se očekávalo, že na Seznamu bude také jihokorejský Samsung, ten však nakonec začleněn není.

Foto: Evropská komise

Seznam firem, které musí dodržovat DMA.

Firmy mají nyní šest měsíců na to, aby ve svých službách všechny požadavky EK zohlednily.

V konečném důsledku by pro běžné uživatele mělo být daleko snadnější například se z jednotlivých služeb odhlásit. DMA by mělo také pomoci menším podnikům a start-upům, aby se po boku velkých internetových gigantů snáze rozvíjely.

Některé z povinností však začnou platit ihned poté, co byl seznam zveřejněn. Firmy například nyní mají povinnost informovat Komisi s předstihem o každém zamýšleném spojení.

Pokud budou podniky ze seznamu DMA porušovat, hrozí jim drakonické pokuty, a to až do výše 10 % celkového celosvětového obratu společnosti. V případě opakovaného porušení to může být dokonce až 20 %.

Proti zařazení na seznam se již vyslovily společnosti Microsoft a Apple, konkrétně americký softwarový gigant by rád ze seznamu EK vyřadil vyhledávač Bing, prohlížeč Edge a svůj reklamní systém.

Applu zase vadí začlenění textové služby iMessage. Přezkum Komise ale bude trvat patrně několik měsíců.

Bič jménem DSA

Řada společností, kterých se týká DMA, musí řešit také DSA. Tento zákon řeší systémová rizika, která se týkají například šíření dezinformací na síti.

Tyto společnosti budou muset více dbát na soukromí uživatelů a důsledněji postupovat proti nelegálnímu obsahu a dezinformacím.

Jejich povinností bude také informovat uživatele o tom, proč jim doporučují některé příspěvky, a dát lidem možnost upozorňovat na nelegální posty.

Nové evropské nařízení je založeno na myšlence, že co je nelegální mimo internet, by mělo být považováno za nelegální i na internetu.

Evropská komise (EK) nevybírala internetové platformy na seznam nahodile. Hlavním kritériem pro zařazení bylo oslovit alespoň 45 milionů aktivních uživatelů měsíčně.

Dostaly se tak na něj ty nejoblíbenější služby a sítě, jako je například Instagram, TikTok či YouTube. Kompletní seznam platforem, kterých se nová pravidla týkají, naleznete na konci článku.

Společnosti z nového seznamu DSA, který byl zveřejněn poprvé letos v dubnu, budou muset pravidelně dokládat, jak plní své povinnosti.

Pokud na něj bude nějaká internetová platforma zařazena, musí provozovatel zajistit, aby do čtyř měsíců jeho služba splňovala všechna nařízení EK. V opačném případě budou takto velkým firmám hrozit pokuty a sankce.

Další změny se týkají reklamy cílené na děti, osobních dat, etnického původu, sexuální orientace a politických postojů.

Platformy budou muset mít nástroje, aby mohly účinně postupovat proti zveřejňování nelegálních příspěvků a analyzovat, zda se jejich prostřednictvím nešíří dezinformace.

Seznam internetových platforem, kterých se týká DSA

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Bing
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Mapy
  • Google Nakupování
  • Google Play
  • Google Vyhledávání
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Pornhub
  • Snapchat
  • Stripchat
  • TikTok
  • Síť X (dříve Twitter)
  • Wikipedia
  • XVideos
  • YouTube
  • Zalando

Zalando bylo jen špičkou ledovce. Proti internetovým pravidlům se bouří i Amazon

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám