Hlavní obsah

Bič na internetové giganty. Akt o digitálních službách začíná fungovat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V pátek vyprší lhůta, kdy mělo 19 předních internetových platforem v Evropské unii přizpůsobit své postupy novému unijnímu nařízení o digitálních službách (DSA). Týká se to velkých internetových gigantů, jako je Google, Amazon či Alibaba. Tzv. akt o digitálních službách klade větší důraz na ochranu soukromí uživatelů a účinnější opatření proti nelegálnímu obsahu a dezinformacím. Za nedodržení těchto pravidel hrozí velké finanční sankce.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto.

Článek

Nové evropské nařízení je založeno na myšlence, že co je nelegální mimo internet, by mělo být považováno za nelegální i na internetu.

Evropská komise (EK) nevybírala internetové platformy na seznam nahodile. Hlavním kritériem pro zařazení bylo oslovit alespoň 45 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Dostaly se tak na něj ty nejoblíbenější služby a sítě, jako je například Instagram, TikTok či YouTube. Kompletní seznam platforem, kterých se nová pravidla týkají, naleznete na konci článku.

Zalando bylo jen špičkou ledovce. Proti internetovým pravidlům se bouří i Amazon

Internet a PC

Amazon i Zalando proti

Proti zařazení na unijní seznam se již vyslovily společnosti Amazon a Zalando. Oba podniky se nyní snaží přesvědčit regulační orgány, aby byly vyškrtnuty.

Meta uvedla, že kvůli novým pravidlům přijala 1000 lidí, aby na dodržování dohlíželi. Elon Musk slíbil, že jeho síť X (dříve Twitter) bude DSA respektovat. Vedení Applu se nechalo již dříve slyšet, že je v procesu zavádění pravidel.

Akt o digitálních službách podle agentury Reuters řeší systémová rizika, která se týkají například šíření dezinformací na síti. Tyto společnosti budou muset více dbát na soukromí uživatelů a důsledněji postupovat proti nelegálnímu obsahu a dezinformacím.

Jejich povinností bude také informovat uživatele o tom, proč jim doporučují některé příspěvky, a dát lidem možnost upozorňovat na nelegální posty.

Chránit děti a zabránit šíření dezinformací

Další změny se týkají reklamy cílené na děti, osobních dat, etnického původu, sexuální orientace a politických postojů. Platformy budou muset mít nástroje, aby mohly účinně postupovat proti zveřejňování nelegálních příspěvků a analyzovat, zda se jejich prostřednictvím nešíří dezinformace.

Evropský blok přijal pravidla regulující provoz internetu už vloni s cílem posílit dohled nad virtuálním světem, zlepšit dodržování práv uživatelů a omezit vliv největších firem.

Společnosti z nového seznamu, který byl zveřejněn poprvé letos v dubnu, budou muset pravidelně dokládat, jak plní své povinnosti. Pokud nebudou dodržovat pravidla, hrozí jim pokuta ve výši až šesti procent celoročního globálního obratu. Nová pravidla musí zapracovat do svých služeb nejpozději do 25. srpna.

Seznam společností, na které se pravidla vztahují, se může pochopitelně ještě rozrůstat.

Pokud na něj bude nějaká internetová platforma zařazena, musí provozovatel zajistit, aby do čtyř měsíců jeho služba splňovala všechna nařízení EK. V opačném případě budou takto velkým firmám hrozit pokuty a sankce.

Seznam internetových platforem, kterých se týká DSA

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Bing
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Mapy
  • Google Nakupování
  • Google Play
  • Google Vyhledávání
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Pornhub
  • Snapchat
  • Stripchat
  • TikTok
  • Síť X (dříve Twitter)
  • Wikipedia
  • XVideos
  • YouTube
  • Zalando

Zalando žaluje EK. Nelíbí se mu přísná internetová pravidla

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám