Hlavní obsah

Nakupování v e-shopech s větší ochranou spotřebitele

Právo, svj

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele, která vstoupila v účinnost 6. ledna, přinesla zásadní změny v oblasti práva ochrany spotřebitelů. Řada novinek potěší zejména zákazníky e-shopů. Spotřebitelé by měli být více chráněni v rámci nákupního procesu, nová přísnější pravidla se týkají například i recenzí a slev.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Podle statistik projektu Česká ecommerce.cz působí v ČR aktuálně téměř 51 tisíc e-shopů.

Recenze jen od kupujících

Zákaznické recenze jsou pro řadu spotřebitelů významným zdrojem informací nejen o jednotlivých produktech, ale i samotném e-shopu. Pokud však internetové obchody chtějí i nadále uvádět zákaznické recenze na svých stránkách, musí zajistit ověření, zda pocházejí od kupujících, kteří si produkt v e-shopu skutečně zakoupili, a také jsou povinni o způsobu ověřování pravosti recenzí informovat své zákazníky.

„Novou povinnost lze řešit tak, že zákazníci mohou recenzi podat jen přes link zaslaný e-mailem společně s potvrzením objednávky. Další možností je, že recenze k zakoupeným produktům budou přidávat pouze zákazníci přihlášení v uživatelském účtu,“ vysvětluje Lucie Panáčková, partner v advokátní kanceláři Spring Walk.

Konec klamavých slev

Není žádným tajemstvím, že nakupující na internetu vyhledávají slevové akce typu Black Friday a podobně. A stejně tak nepřekvapí, že se najdou e-shopy, kteří ke slevám nepřistupují zrovna poctivě – například cenu zboží před plánovanou slevovou akcí postupně uměle navýší, aby se sleva nakonec jevila větší. Právě na tyto praktiky se novela zaměřila a zavádí nové pravidlo, že jakákoliv sleva musí být uvedena oproti nejnižší ceně, za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech před slevou.

Lidé porovnávají ceny a hledají slevy

Finance

Výjimku z tohoto pravidla má však rychle se kazící zboží, služby a nehmotné produkty, neuplatní se pak ani u individualizovaných nabídek, věrnostních programů nebo akcí typu 2+1 zdarma.

Nově musí e-shopy také vyzývat zákazníka před odesláním objednávky ke zkontrolování jejího obsahu a nesmějí do košíku automaticky přihazovat jakékoliv položky, a to ani pomocí předem zaškrtnutých okének. Do košíku se tedy dostanou pouze věci, které si zákazník aktivně vybral.

Větší odpovědnost za vady či montáž

„Řada e-shopů dosud fungovala tak, že zákazníkovi spolu se zakoupeným zbožím automaticky přihodila do košíku doplňkové zboží, například k zakoupenému vysavači náhradní sáčky,“ říká Panáčková. „Další ochranou, kterou novela přináší, je tedy to, že již nebude možné, aby došlo k automatickému přidávání zboží do košíku bez vědomého jednání zákazníka,“ dodává.

Další důležitou změnu představuje povinnost poslat zákazníkovi obchodní podmínky v textové podobě, a to v takovém formátu, který e-shop nemůže později změnit. Tedy už žádný link na podmínky vyvěšené na webových stránkách, ale ideálně PDF dokument zaslaný společně s potvrzením objednávky.

Pro mnohé kupující je pozitivní i nově stanovená povinnost prodejce dodat zboží do 30 dní či zpřísnění podmínek u odpovědnosti za vady. Dosud platilo, že pokud se u zboží projevila vada do šesti měsíců od převzetí kupujícím, předpokládalo se, že zboží bylo vadné již při převzetí a bylo na prodávajícím, aby prokázal opak. Novelou se přitom daná doba prodlužuje na 12 měsíců. Nově prodávající odpovídá i za vady způsobené nesprávnou montáží, kterou kupující prováděl při absenci návodu.

Pokud prodávající poruší pravidla stanovená novelou, mohou spotřebitelé od uzavřených smluv odstoupit do 90 dnů od data nákupu, případně žádat přiměřené snížení ceny.

Falešným slevám v obchodech odzvonilo

Finance

Reklama

Výběr článků

Načítám